Avveckla vänortssamarbetet med kinesiska Tongling

Onsdag 1 november 2017

En av Skellefteå kommuns vänorter är staden Tongling i provinsen Anhui, Kina. I staden ligger sedan 1998 ett laogai, dvs ett arbetsläger för politiska fångar. Arbetslägret är organiserat kring en cementfabrik där fångarna tvingas arbeta. Ett exempel på fångar som sitter i detta arbetsläger är Han Zhong från Tongling, som arresterades den 16 januari detta år för att han spridit information om meditationsrörelsen Falun Gong.

Liberalerna är mycket kritiska till de vänskapliga relationer som den socialdemokratiska majoriteten vill upprätthålla med politiska makthavare i det auktoritära Kina. Vår uppfattning har varit att denna relation borde avbrytas om inte kommunen ser någon möjlighet att konkret påverka det politiska styret på vänorten i demokratisk riktning.

Kommunens internationella strategi säger att ”Skellefteå kommun ska i de internationella utbyten där det är berättigat förespråka vikten av ett demokratiskt och jämställt samhälle.” Strategin påpekar också att kommunen ska verka inom områden där man har hög kompetens att stödja lokal demokrati.

Den socialdemokratiska majoriteten har för avsikt att utveckla vänortssamarbetet med Tongling. Detta framgick när en utvärdering av kommunens internationella samarbeten behandlades vid kommunstyrelsens möte den 20 juni 2017. Ärendet kommer slutbehandlas i kommunstyrelsen under hösten.

Med tanke på de grava kränkningar mot människors demokratiska rättigheter som pågår i Tongling vill jag ställa följande frågor till kommunstyrelsens ordförande:

• Vilken kompetens har Skellefteå kommun för att stödja lokal demokrati i Tongling?
  • Har Skellefteå kommun hittills bidragit till minskade övergrepp på människors demokratiska rättigheter i Tongling?
  • Hur många politiska, religiösa, eller åsiktsmässiga arresteringar per år kan Skellefteå kommun tolerera i Tongling innan vänortssamarbetet avslutas?
  • Har Skellefteå kommun framfört krav till den politiska ledningen i Tongling om att arbetslägret för politiska fångar måste stängas?

Andreas Westerberg, sept 2017