Christina Soldan toppkanitat kommunfullmäktige Skellefteå

CHRISTINA SOLDAN, TOPPKANDIDAT TILL KOMMNFULMÄKTIGE I SKELLEFTEÅ

Söndag 10 juli 2022

💜👊🏼

Under sommaren lyfter vi Liberala Kvinnor i hela landet som kandiderar för mer frihet och jämställdhet i höstens val. Idag presenterar vi Christina Soldan, kandidat till Skellefteå kommun.

Vilka jämställdhetsfrågor brinner du för och varför?🌸

”Jämställdhet ska genomsyra de kommunala verksamheterna. Så är det inte idag. Lönegapet i Skellefteå högst i landet, 15,5%. Könsidentitet eller etnisk bakgrund får aldrig påverka möjligheten att få jobb eller bemötandet på arbetsplatsen. Jag kräver lika lön för lika arbete. Ingen ska på grund av sitt kön få mindre lönehöjningar eller färre befordringar. Löneskillnader på grund av kön ska upphöra. Allas lika värde ska synas i lönekuvertet. Statusen på kvinnodominerande yrken ska höjas.

Särskilt pojkar misslyckas ofta i skolan och löper risk att få sociala problem och dras in i kriminalitet. Det är ett stort jämställdhetsproblem. Satsa tidigt på deras läskunnighet i en trygg förskola och skola där flickor och pojkar möts av samma förväntningar och aldrig begränsas av sitt kön. En bra skola där lärarna ges bättre förutsättningar för att förmedla kunskap och skapa studiero. Allt börjar med en bra skola!”

🌸Varför ska man rösta på Liberalerna i valet?

”Du ska få leva ditt liv som du vill, bestämma över dig själv, ha dina egna drömmar och kunna jobba för att de ska bli verklighet. För mer frihet och jämställdhet, rösta på Liberalerna och kryssa mig till kommunfullmäktige!”

Källa: Liberala kvinnor, URL – https://bit.ly/3PcOLS4

Christina Soldan toppkanitat kommunfullmäktige Skellefteå