Christina Soldan, gruppledare Liberalerna Skellefteå

DEMOKRATIN KRÄVER EN BRA SKOLA FÖR ALLA!

Onsdag 11 maj 2022

Liberalerna är partiet som sätter skolan först. Det blir inte minst tydligt i det budgetförslag vi nu har presenterat i riksdagen. Liberalerna satsar mest på skolan av alla andra partier. Bara under de kommande åren satsar vi över 15 miljarder kronor mer än regeringen på skolan.

För Liberalerna handlar även skolan om vår gemensamma demokrati. Individer som kan läsa, ifrågasätta och uttrycka sig är motståndskraftiga mot krafter som försöker kuva, styra eller kontrollera dem. Skolan utgör därför grundstommen i bygget av ett fritt och demokratiskt Sverige.

Liberalernas skolpolitik grundar sig i en elevsyn som förstår att alla barn och unga varken kan eller bör stöpas i samma mall. Alla elever ska kunna nå sin fulla potential – och det betyder att medan vissa elever kan gå före i skolan, så behöver andra mer stöd för att ta sig framåt.

Sveket är hårt när de svagaste eleverna inte får det stöd de både förtjänar och borde ha rätt till. Liberalerna har därför avsatt 2,1 miljarder kronor i budgeten, som specifikt ska gå till att återupprätta särskilda undervisningsgrupper för elever i behov av det. För Skellefteå kommun ger det 15 985 621 kr, vilket skulle innebära att 213 fler elever kan få hjälp i skolan genom särskilda undervisningsgrupper.

Christina Soldan, gruppledare Liberalerna Skellefteå

Läs mer på Västerbottens Mellanbygd, URL – https://bit.ly/3wA9LKs.