Demokratin, tar vi den för given?

Hur har vi kommit hit, till att leva i en demokrati i ett land där vi kan tänka, tro och leva som vi vill?

Måndag 27 maj 2019

En förutsättning för demokrati är ett jämställt samhälle där män och kvinnor har samma rättigheter och skyldigheter, där inga grupper i samhället särbehandlas och där alla har samma möjligheter att utbilda sig och arbeta.

Liberalism handlar om frihet, att värna de mänskliga rättigheterna och att den politiska makten utgår från folket.

Många liberaler har varit med i kampen för ett mer rättvist samhälle där var och en av oss ges inflytande.

Selma Lagerlöf (1858–1940), författare och liberal politiker, kämpade för kvinnors rösträtt.

I Sverige infördes allmän och lika rösträtt för män 1907–1909 vid riksdagsval och 1918 när det gällde kommunal rösträtt. Först 1921 gällde den allmän och lika rösträtten även kvinnor.

Selma Lagerlöf var också engagerad i mellankrigstidens paneuropeiska rörelse som syftade till att bilda en demokratisk gemenskap mellan Europas stater.

Den första kvinnan att väljas in i Sveriges riksdag var liberalen Kerstin Hasselgren (1872–1962). Hon var ordförande i en utredning som tittade på kvinnans ställning på arbetsmarknaden. Hasselgren jobbade 1938 fram reformen som innebar att kvinnor inte längre fick avskedas på grund av graviditet, förlossning eller giftermål.

Det har varit ett mödosamt arbete att jobba för att alla invånare ska vara lika inför lagen, att män och kvinnor ska bedömas lika och ges samma grad av frihet. Och vi har lång väg kvar.

Under sin tid på Socialstyrelsen var nuvarande riksdagsledamoten Barbro Westerholm (L), en av Sveriges få årsrika riksdagsledamöter, den som 1979 drev igenom att homosexualitet inte längre skulle räknas som en psykisk sjukdom.

Riksdagsledamöter som Gulan Avci (L), Juno Blom (L) med flera driver ett framgångsrikt arbete kring kvinnors rätt till sin egen kropp, i kampen mot hedersförtryck och barnäktenskap samt kvinnans integrering i det nya hemlandet, med svenska språket som en nyckel till en lyckad integration, som leder till jobb och ett värdigt liv.

Arbetet för ett friare och mer jämställt samhälle fortgår.

Demokratins rötter i Sverige finns i liberalismen, i de liberala förespråkarnas idoga arbete för människans individuella frihet och jämlikhet.

När vi nu har kommit så långt som vi kommit börjar vi se andra hinder för vår frihet. Här behöver liberalerna åter komma till tals och formulera lösningar på utmaningar som växande extremism, miljöfrågor och social utslagning utifrån den liberala grundsynen om allas lika värde och strävan efter frihet, men också samhörighet.

Det är lätt att ta demokratin för given.

Måtte vi alla värna om våra rättigheter och vår frihet.

Christina Soldan , gruppledare för Liberalerna i Skellefteå, styrelseledamot Liberala kvinnor Västerbotten

Ingrid Sundman, Liberalerna Skellefteå

Bim Mohlin Grahn, distriktsordförande Liberala kvinnor Västerbotten

Inger Lundberg, Liberalerna Älvsbyn