Christina Soldan (L)

DIGITALISERINGEN I SKOLAN HAR GÅTT FÖR LÅNGT

Vi kan inte förlita oss på teknik för att lösa alla våra pedagogiska problem.

Onsdag 19 april 2023

Debatten är intensiv om AI i skolan. Vi anser att det är ett missförstånd att tro att digitaliseringen förändrar skolan i grunden. Digitala verktyg kan vara en tilläggskomponent till traditionella undervisningsmetoder, men de kan inte ersätta lärare eller helt förändra pedagogiken, skriver Liberala lärare i en debattartikel.

I dagens samhälle är digitaliseringen och tekniken inte bara en del av våra liv utan också en del av utbildningssystemet. De flesta elever använder nu digitala verktyg som en naturlig del i deras dagliga undervisning.

Många skolor har gått över till att helt eller delvis använda digitala läromedel i stället för traditionella pappersböcker. Men vad är konsekvenserna av denna digitala revolution för eleverna och skolan i stort?

För det första, måste vi diskutera effekten av AI på eleverna. Artificiell intelligens har redan börjat göra sin närvaro i klassrummen och kan användas för att identifiera elevernas styrkor och svagheter och anpassa undervisningen efter deras individuella behov.

Genom att använda maskininlärning kan AI också ge omedelbar feedback till eleverna och hjälpa dem att förstå och hantera sina svårigheter.

Samtidigt som AI har potential att förbättra elevernas inlärning, måste vi vara försiktiga med dess användning. Vi kan inte förlita oss på teknik för att lösa alla våra pedagogiska problem.

Lärare måste fortfarande spela en viktig roll i klassrummet och ge eleverna den personliga feedback och interaktion som är nödvändig för att stödja deras utbildning. Dessutom måste vi diskutera och medvetandegöra hur skolan förändras på grund av digitaliseringen.

För det första kan digitaliseringen göra undervisningen mer tillgänglig och inkluderande för elever med funktionsnedsättningar eller som bor på landsbygden och har begränsad tillgång till resurser. Digitala verktyg kan också göra det möjligt för elever att lära sig när som helst och var som helst, vilket kan öka deras motivation och engagemang.

Men vi måste också vara medvetna om de potentiella nackdelarna med digitaliseringen. Att använda digitala verktyg kan leda till ökad distraktion och sämre koncentration hos eleverna.

Dessutom kan digitaliseringen skapa en klyfta mellan elever som har tillgång till de senaste teknologierna och de som inte har det, vilket kan förstärka socioekonomiska skillnaderna.

Så vad är Liberala lärares syn på skolutvecklingen? Jo, vi anser att det är ett missförstånd att tro att digitaliseringen förändrar skolan i grunden. Digitala verktyg kan vara en tilläggskomponent till traditionella undervisningsmetoder, men de kan inte ersätta lärare eller helt förändra pedagogiken.

Lärare måste fortfarande få möjlighet att utveckla sina pedagogiska färdigheter och anpassa undervisningen efter elevernas individuella behov.

Liberala lärare tror på att främja en inkluderande och tillgänglig utbildning för alla elever. Digitalisering ska alltid vara ett medel, aldrig ett mål. I skolan har digitaliseringen gått för långt.

Barn spenderar allt för lång tid av skoldagarna framför en skärm och det hämmar deras läsning och skrivförmåga. Vissa digitala läromedel kan ha fördelar, men det normala ska vara att skolböcker dominerar i klassrummet.

Christina Soldan (L), styrelseledamot Liberala lärare

Jacqueline Tjällman (L), styrelseledamot Liberala lärare

Maria Lindvall (L), medlem Liberala lärare

Denna text är en debattartikel publicerad i Folkbladet, URL – https://buff.ly/3MZyvG8.