En vandring i Don Quijotes fotspår

Det finns fler än Don Quijote som slåss mot väderkvarnar

Torsdag 4 april 2019

En vandring i Don Quijotes fotspår. Tidningsartikel i Norran

”Liberalerna höll länge en förvånansvärt låg profil. Men till slut äntrade partiets nya gruppledare Christina Soldan, med rötterna i Rumänien, talarstolen. Trots att hon bestämt sig för att inte göra det. Hon levererade en ”hårtork” av sällan skådat, eller rättare sagt hört, slag. Ledamöterna riktigt hukade sig i bänkarna. Efter hennes inlägg kom debatten liksom av sig.

En kort sammanfattning av hennes anförande: Ni vet inte vad ni pratar om. För att få EU-pengar måste Rumänien själv gå in med pengar. Och några sådana finns det inte. De har det styrande partiet, det socialdemokratiska Partidul Social Democrat, tagit hand om. Landet är genomkorrupt. Ni pratar om EU-pengar och vad Rumänien måste göra. Ni har inte en aning om hur det är där.

Orden föll inte riktigt så, men andemeningen i anförandet gick det inte att ta fel på.”, skriver Mikael Bengtsson i dagens artikel, En vandring i Don Quijotes fotspår.

Läs hela artikeln här: Norran, URL – http://tinyurl.com/y2xre8r3