Stina Engström, Liberalerna Skellefteå

FLER SPARÅTGÄRDER PLANERAS

”DET GÅR UT ÖVER BRUKARNA”

Fredag 25 mars 2022

Det måste tas fram ytterligare sparåtgärder för att socialnämnden ska klara en budget i balans. Det beslutade nämnden på sitt senaste möte. Månadsrapporten för februari pekar mot ett underskott på 12,4 miljoner kronor vid årets slut. Alliansen reserverade sig: ”Det går ut över brukarna”, säger Stina Engström (L).

Hög sjukfrånvaro, mycket övertid och skyddsmaterial är fortsatt höga kostnader för socialnämnden. En stor del av det prognosticerade underskottet är direkt kopplat till pandemin.

Per avdelning är det stöd- och service som står för de största minussiffrorna, enligt den senaste månadsrapporten 8,1 miljoner kronor. Vissa enheter, exempelvis vård- och omsorg, visar samtidigt på plusresultat. Den ekonomiska prognosen pekar mot ett totalt underskott på 12,4 miljoner kronor för socialnämnden.

Individ- och familjeomsorgen flaggar också för att en ökad flyktingmottagning får ekonomiska konsekvenser.

Nämnden beslutade på sitt senaste möte att ge förvaltningen i uppdrag att ta fram ytterligare åtgärder för underskottet på 8,1 miljoner. Något Allianspartierna reserverade sig mot.

– Det går inte att spara mer nu utan att det går ut över verksamheten. 8,1 miljoner må låta lite i förhållande till budgeten på 2,5 miljarder. Men det är mycket pengar i verksamheterna. Nedskärningarna kommer att drabba brukarna, säger Stina Engström (L).

Hon fortsätter:

– Verksamheten signalerar att de inte kommer klara detta, och vi måste lyssna på det. Alliansen har därför lagt ett yttrande att vi ska gå till kommunstyrelsen och begära tilläggsanslag på 8,1 miljoner kronor, säger hon.

Källa: Norran, URL – https://bit.ly/3uv0D8U