Fler statliga jobb i Skellefteå

Onsdag 1 november 2017

Tidningen Norran rapporterar att Skellefteå kommun förlorat nästan 1 000 statlig arbetstillfällen sedan 1994. Enligt tidningens kartläggning fanns det 1 400 statliga arbetstillfällen i Skellefteå kommun 2014. Det är fyrtio procent färre statliga arbetstillfällen än 20 år tidigare.

Kommunen har varit för passiv i kontakterna med statsmakterna, vilket gjort att vi missat chanser att locka hit statliga jobb. I kommunens 2030-strategi är denna fråga tyvärr också i det närmaste helt försummad. Detta är en brist som alla vi som beslutade om strategin måste ta ansvar för. Det gör vi bäst genom att göra om och göra rätt.

Regeringen presenterar under våren 2016 två utredningar som berör lokaliseringen av statliga jobb. Det handlar för det första om en utvärdering av hur beslut har fattats och hur starkare kontroll och styrning kan se ut. För det andra handlar det om vilka myndighetsfunktioner som kan vara lämpliga att flytta ut från storstadsområdena.

När dessa utredningar är klara bör vi förvänta oss att regeringen formar ny politik på detta område. Då är det viktigt att Skellefteå kommun är offensiv, välinformerad med förmåga att knyta viktiga kontakter. För att klara det behöver vi dels ge ett tydligt uppdrag till den högsta politiska ledningen som handlar om att vara aktiv inom detta område. Vi behöver dels bestämma oss för att ha långsiktiga ambitioner som vi också följer upp vad gäller statliga arbetstillfällen.

Med anledning av detta föreslår jag att kommunfullmäktige beslutar:

att 2030-strategin revideras så att den även inbegriper satsningar för att behålla och öka antalet statliga arbetstillfällen i kommunen.

att revideringen av 2030-strategin också innebär att Skellefteå kommun inför en regelbundet återkommande kartläggning av antalet statliga arbetstillfällen i kommunen.

att kommunstyrelsens presidium får ett särskilt uppdrag att leda arbetet för fler statliga arbetstillfällen i Skellefteå

Skellefteå 160301

Andreas Westerberg