Försvåra för tjuven!

Onsdag 1 november 2017

Inbrott är den typ av kriminalitet som flest människor i vårt land oroar sig för. Hösten har också sett en våg av villainbrott eller inbrottsförsök i skelleftebygden. Om detta vittnar inte bara tidningsartiklar och samtal vid arbetsplatsernas fikabord, utan också brottsförebyggande rådets statistik. En bild av växande otrygghet i det egna hemmet, liksom att över huvud taget lämna det för att åka och handla, göra en arbetsdag eller företa en semesterresa, träder fram i Skellefteå kommun.

Att utsättas för brott är en av de största ofriheterna en människa kan uppleva. De som drabbas för den här typen av brott berättar hur de under lång tid efter händelsen fortsätter att känna sig otrygga i sitt eget hem.

För att komma till rätta med inbrottsvågen krävs en rad åtgärder. Många behöver genomföras på riksnivå, inklusive att ett nytt brott med högre straffskala införs i brottsbalken. Det brottet ska heta inbrottsstöld. För att nå fram den vägen krävs en ny regering. Annat kan göras lokalt. Det vill vi pröva att lansera trots nuvarande regim.

För det första är villainbrott en ljusskygg verksamhet. Att lysa upp kommunen mer är en åtgärd som gör att tjuven får det svårare att kränka hemmen. Folkpartiet har länge arbetat för att det ska lysa där folk bor. Fokus har främst legat på att de som bor på landsbygden ska ha tillgång till gatlysen i anslutning till sina hem. Vi vill nu gå vidare och se till att fler gatlysen ska vara tända när det är mörkt. Tack vare investeringar i energisnåla lampor är det idag både ekonomiskt och miljömässigt försvarbart att lysa upp bostadskvarter för att öka trygghetskänslan och minska möjligheterna till att begå inbrott under skydd av mörkret.

Lyft vikten av Trygghetsforum. I Skellefteå kommun finns ett trygghetsforum som bedriver brottsförebyggande arbete. Vi tycker att forumet har en viktig roll men att det behöver sprida sina kunskaper i en vidare krets. En väg kan vara att precis som i Umeå hålla återkommande öppna möten för bred kunskapsöverföring och informationsspridning genom föreläsningar och diskussioner.

Vi vill också slå ett slag för trygghetsvandringar. Det är när boende i ett område eller en by tillsammans med representanter för kommun, polis, föreningar m.m. systematiskt går igenom ett område för att peka på åtgärder som gör det tryggare och säkrare. Det kan t ex handla om att rensa bort sly för att skapa öppnare ytor. Polisen får också en möjlighet att informera om hur grannar kan hjälpas åt för att öka tryggheten i området.

Med anledning av detta föreslår vi att fullmäktige beslutar

a t t                ge Tekniska nämnden i uppdrag att göra bostadsområden och byar mer upplysta på så vis att fler lampor lyser under dygnets mörka timmar.

a t t                Skellefteå kommun sätter igång ett arbete för att tydligare sprida information och kunskap via trygghetsforum.

a t t                Skellefteå kommun tar initiativ till att trygghetsvandringar genomförs i alla bostadsområden/byar inom de närmsta två åren.

Andreas Westerberg (L)

Gruppledare