Införandet av flygskatt för Skellefteå

Onsdag 1 november 2017

Sveriges regering aviserar att den har för avsikt att införa en ny skatt på flygresor i Sverige. Motivet till den nya skatten är att begränsa flygets negativa miljöpåverkan. Det finns dock risk att denna skatt på en plats som Skellefteå inte ger det utfall som regeringen önskar. Det beror på att miljövinsten av denna skatt endast förverkligas om den leder till nya resvanor. Detta är svårt att förverkliga utan politiska stimulanser i Skellefteå eftersom vi saknar järnväg

Eftersom vi alla vill vara förespråkare för god miljö och minskade koldioxidutsläpp förväntar jag mig att en kommun med sådan dominans av de rödgröna regeringspartierna är beredd att bidra med aktiv politik för att helt och hållet genomdriva regeringens ambitioner, även om de kan ha betydande påverkan på effektiviteten i den kommunala organisationen och attraktiviteten runt Skellefteå som plats och resmål.

Med anledning av detta vill jag föreslå:

Att Skellefteå kommun inför en ny resepolicy som innebär att alla kommunala tjänstemän och politiker i framtiden ska resa med buss eller tåg.

Att Skellefteå kommun ska uppmana besökare att resa med buss eller tåg till kommunen.

Skellefteå 170316

Andreas Westerberg