Interpellation till ordförande i för-och grundskolenämnden
Hur tillvaratar man de barn/elever i ung ålder som visar tecken på att kunna bli högpresterande?
Torsdag 20 januari 2022
Interpellation till KF.
Till ordförande i för-och grundskolenämnden Fredrik Stenberg.
Grundskolan är starten för de kommande studieåren. Delar av Livsresan är påbörjad för de flesta. Och barn utvecklas olika och har olika förutsättningar.
Högpresterande elever får inte den stimulerande studiemotivationen som grundskolan borde / ska erbjuda. Lektionerna ger inte tillräckliga utmaningar för denna grupp elever som anses vara högpresterande.
Dessa elevers studietakt ska tillvaratas och få gå vidare i sina studier även om det innebär högre nivåer än övriga elever i samma åldersgrupp/klass.
Detta borde vara självklart lika väl som de elever som behöver få stöd ska få det.
Med anledning av ovanstående frågar jag:
- Hur tillvaratar man de barn/elever i ung ålder som visar tecken på att kunna bli högpresterande?
- Ligger ansvaret på skolan/läraren eller på vårdnadshavaren att barnet/ eleven får mer utmanande uppgifter?
- Gör skolan/ förvaltningen någon uppföljning över hur många elever som finns över åren? Samt utvärdering?
Stina Engström (L)
Boviksbadet 2022-01-20