Kerstin Olofsson

Så tycker Liberalerna Skellefteå

Torsdag 9 juni 2022

Kerstin Olofsson (L)

1. I flertalet artiklar i Norran framkommer oro från fackförbundet Kommunal. Malin Andersson, ordförande i Kommunals vård- och omsorgsklubb, säger till Norran (30/3) att de dagligen får samtal från personal som tänker säga upp sig. Vad ser ni som den viktigaste åtgärden för att vård- och omsorgspersonalen ska trivas på sitt jobb?

– För att omsorgen ska fungera väl krävs det att det finns kompetent personal som vill stanna kvar och utvecklas inom yrket och att de även erbjuds attraktiva anställningsformer. Inför särskild hemtjänstutbildning. Tydliga ramar, tydligt och fungerande arbetsschema och tillit är A och O. Teknik är ett bra hjälpmedel, men det kan inte alltid ersätta den mänskliga kontakten. Se över och förbättra arbetsmiljön och teknikstressen. Nyanställda måste få en gedigen utbildning och de måste ha grundläggande språkkunskaper för att kunna göra ett bra jobb. Inför ett valfrihetssystem inom hemtjänsten för att stärka kvalitén samt de äldres och brukarnas egenmakt.

Med kommunanställda läkare skulle sårbarheten i vården minska. I väntan på en lagändring, som ger kommunen rätt att anställa läkare, bör försöksverksamhet påbörjas.

2. Om ni fick bestämma de kommande fyra åren, vad skulle ni göra för åtgärder för att kommunens äldre ska få bästa möjliga omsorg?

– Det är viktigt att möjligheten att välja sin vård inte minskas med stigande ålder. Vi vill öppna upp för privata utförare inom hemtjänsten, där du ska själv få välja vem som hjälper dig. En fast omsorgskontakt i hemtjänsten är viktig, både för de som får hemtjänst och för att öka attraktiviteten och kompetensen i yrket. Personal ska utbildas inom PTSD. Demensvården ska förbättras.

Förbättra samverkan mellan kommunen och Regionen och medverka till mellanvårdsboende och hospice. Viktigt för den sjuke och anhörige med närheten till varandra vid vård i livets slut. Vi vill ge bättre stöd till människor som frivilligt vill vårda sina anhöriga.

Minst ett nytt äldreboende ska byggas under de kommande fyra åren. Liberalerna vill att HBTQI-seniorer erbjuds en egen avdelning med utbildad personal.

Beakta personalens arbetsmiljö och löner. Utan personal ingen vård- och omsorg!

Källa: Megafonen, URL – https://bit.ly/3Qs1hyk

Kerstin Olofsson