LÄNSPOLITIKER SKÄMS ÖVER DE STORA LÖNESKILLNADERNA

Tisdag 8 mars 2022

Kvinnor i Skellefteå skulle kunna gå hem från jobbet redan 15:46 på eftermiddagarna – resten av arbetstiden får de inte betalt för.

Det visar nya siffror från Statistiska centralbyrån.

– Det är totalt oacceptabelt att siffrorna ser ut som de gör, det är skämmigt med stort s, säger Skellefteåpolitikern Christina Soldan (L).

De siffror som Christina Soldan kommenterar är den statistik som initiativet Lön hela dagen låtit ta fram tillsammans med olika fackförbund, politiska kvinnoförbund och kvinnoorganisationer. Statistiken visar hur stora löneskillnaderna är i Sverige, hur stort gap det är mellan män och kvinnor och hur ojämställt det är.

– Det ska inte få se ut så här 2022, det är helt förskräckligt, säger Christina Soldan efter att ha tagit del av de mindre angenäma siffrorna.

Statistiken visar att män i Sverige tjänar i genomsnitt 9,9 procent mer än kvinnor, vilket betyder, omräknat i tid, att kvinnor jobbar gratis efter klockan 16:13, medan män får betalt till klockan 17.

Om vi tar ner det på lokal nivå i Västerbotten handlar det ungefär som siffrorna från riket i stort, löneskillnaden mellan män och kvinnor ligger på 8,8 procent, men det är framför allt två kommuner som sticker ut i tabellen; Skellefteå 15,5 och Nordmaling 12,6.

– Jag tycker att den löneskillnad på 8,8 procent som råder i länet är nog så illa, men 15,5 procent i Skellefteå är totalt oacceptabelt. Kvinnorna har en snittlön på 29 900 kronor, medan männen som befinner sig i samma bransch och har samma utbildning har 35 400 kronor i lön. Det är ju helt galet, säger Christina Soldan.

Varför ser det ut så här i just Skellefteå?

– Det finns flera olika faktorer. I de stora branscherna inom kommunen finns många kvinnodominerande yrken som exempelvis inom vård och omsorg och skola. Dessutom ser vi en tydlig ökning av ofrivilligt deltidsarbete har ökat på grund av tuffare arbetssituation, osäkrare anställningar och brister i arbetsmiljön som gör att det fungerar sämre inom vård och omsorg. Så sent som i helgen var det ju en manifestation i Skellefteå som handlade om kampen för bättre arbetsvillkor inom vård och omsorg, berättar Christina Soldan.

Källa: Folkbladet, URL – https://bit.ly/3pVO8SF