Christina Soldan

Hoppat fallskärm & utforskat tunnlar

Namn: Christina Soldan

Yrke: Matematiklärare på Anderstorpskolan, deltidspolitiker

När jag är ledig: Syr gobelänger, stickar och virkar. Sommartid arbetar jag mycket i trädgården. Umgås med familj och vänner.

Intressen: Gillar att resa. Inte i första hand för sol och bad utan för att möta olika kulturer och prata med människor.

Tittar på eller läser: Gillar inte tv-serier men däremot filmer. Men framför allt så läser jag väldigt mycket.

Något få vet om mig: I varje land jag besöker vill jag prova något äventyrligt. Har till exempel hoppat fallskärm i Sverige, parasegling i Cypern och vandrat i de mörka Siloam-tunnlarna i Israel.

Det är lätt att ta vissa saker för givet. Som att man kan gå till affären och köpa ett paket kaffe. Eller att kunna småprata politik med grannen och säga att statsministern inte alls vet vad hon håller på med.

Det gällde inte för Liberalernas gruppledare Christina Soldan under hennes uppväxt. Hon kommer från Rumänien och växte upp när den kommunistiska diktatorn Nicolae Ceaușescu satt vid makten.

PRIORITERAR SKOLAN

En av Liberalernas mest prioriterade frågor är skolan, Christinas hemmaplan. Hon arbetar sedan 17 år som matematiklärare på Anderstorpskolan. Hon menar att en av skolans främsta uppgifter är att ge varje människa chansen att bli sitt bästa jag.

– Varje elev ska mötas på sin nivå och få stöd utifrån sina behov, säger hon och fortsätter med brister hon ser i dagens skola.

– Vi tycker att förskoleklasserna är för stora. I skolan har vi idag en inkludering som gått så långt att det nästan blir exkludering på många håll. För vi är olika som människor – en del trivs jättebra i stor grupp medan andra känner sig otrygga där. Då måste man ha alternativ och det har vi inte idag.

VILL TÄNKA ANNORLUNDA

Skolfrågan handlar dels om elevperspektivet. Men också om arbetsmiljön för lärare och rektorer, som hon menar behöver förbättras. Hon ser framför allt behov av administrativ personal för att renodla lärarnas roller, där ett förslag är att ta in personal på timmar som kan sitta som provvakter.

Det är sånt som Skellefteå kommun kan förbättra utan att tvingas skära ner på andra verksamheter, säger Christina.

– Inte bara vi i Liberalerna utan hela Alliansen tänker på att hushålla med pengarna på ett bättre sätt. Det ska inte kosta så mycket för att fixa de här sakerna som är så viktiga, för vad är det som är så viktigt för att den offentliga sektorn ska fungera? Jo personalen, säger hon.

– Vi har en ny situation i Skellefteå där vi nu fått konkurrens. Då gäller att tänka annorlunda och se hur kommunen vill vara som arbetsgivare och kunna både behålla personal och anställa fler.

Läs mer på Megafonen, URL – https://bit.ly/3wOR5bc