Liberalernas krav för busslinjerna i Skellefteå kommun

Tisdag 24 april 2018

Under måndagskvällen (23/4) möttes Liberalernas partigrupp i Skellefteå för att ta ställning till förslaget om nya busslinjer inom Skellefteå kommun. Partiet ser stora fördelar med förslaget eftersom 85 procent av kommuninvånarna får märkbart bättre möjligheter att ta bussen istället för bilen. Men för att säga ja till förslaget kräver Liberalerna bättre ringbilar, möjlighet att åka med i skolbussar samt en översyn av färdtjänsten.

Liberalerna ser stora fördelar med de föreslagna förändringarna i busstrafiksystemet.

– Detta förslag gör att fler kan lämna bilen hemma och åka buss istället. Det är lysande! Säger gruppledaren Andreas Westerberg (L)

– Särskilt bra är att linjesystemet och turlistorna skapar möjlighet till bussresor under för flera olika syften. Det blir både möjligt att åka buss till jobbet, till träningen och för att gå på bio eller krogen fortsätter Andreas Westerberg (L)

Partiet ställer tre krav för att går med på förslaget:

1. Uppdatering av ringbilslinjerna

Det finns busslinjer som trafikeras vid behov idag. De kallas för ringbilslinjer. Resenären beställer sin resa via telefon och bilen går enligt tidtabell om det finns beställningar längs den linjen. Detta system måste förändras så att byar som saknar kollektivtrafik får tillgång till en ringbilslinje.

2. Möjlighet att åka med i skolbussen

Det ska vara möjligt för allmänheten i byarna att åka med i skolbussen om det inte finns annan kollektivtrafik där. Detta är mycket viktigt. Liberalerna godkänner inte utredningens förslag om detta villkor inte uppfylls. Denna ordning ska gälla på försök fram tills att ringbilslinjerna uppdaterats.

3. Utredning av färdtjänsten

Liberalerna vill att det genomförs en översyn av färdtjänstmöjligheterna. Tillgången till kollektivtrafik kan innebära att behovet av färdtjänst minskar på vissa platser och ökar på andra. Liberalerna vill ha en tydlig bild av hur detta slår och kräver åtgärder som stöder möjligheter till färdtjänst i hela kommunen.