VMA

MED TANKE PÅ VÄRLDSLÄGET SKA VMA FUNGERA. ALLT ANNAT FINNS INTE.

Måndag 7 mars 2022

I december 2019 ställde Liberalerna Skellefteå en fråga till samhällsbyggnadsnämndens ordförande.

VMA, Viktigt Meddelande till Allmänheten, är ett varningssystem som används vid stora olyckor och andra allvarliga händelser samt vid störningar i viktiga samhällsfunktioner. När allmänheten omedelbart behöver varnas används varningssignalen Viktigt Meddelande.

Signalen används vid till exempel störningar i viktiga samhällsfunktioner eller när allmänheten utsätts för risk på grund av farliga bränder, giftiga gasutsläpp eller explosionsrisk. Det kan även handla om smittspridning eller svår brottslighet som innebär allmän fara.

VMA är ett viktigt verktyg för samhällets trygghet. I Skellefteå kommun finns det utomhusalarmeringssystem uppsatt, det täcker Skellefteå tätort, Boliden, Skelleftehamn, Örviken och Ursviken. På de orter inom Skellefteå kommun som inte täcks av utomhusalarmeringssystemets signal varnas allmänheten genom att bilar med högtalarsystem kör runt och informerar muntligt, källa: Skellefteå kommun, URL – is.gd/Mkc3xf.

Numera existerar inte VMA i Burträsk. Även på Mobackeskolan fanns ett larm som monterades bort för ca 10 år sen. Det känns bakvänt att nedmontera VMA utan att informera medborgarna om detta. I Bergsbyn eller Ursviken hörs VMA väldigt svagt eller inte alls om det blåser åt fel hål.

Och listan kan göras lång.

MED ANLEDNING AV DETTA VILL JAG FRÅGA ORDFÖRANDEN I SAMHÄLLSBYGGNADSNÄMNDEN:

• Kommer ordföranden för samhällsbyggnadsnämnden att säkerställa att VMA når alla Skelleftebor samt att information som rör VMA uppdateras?

Svaret blev så enkelt som:

Ordföranden för samhällsbyggnadsnämnden anser att det inom systemet för VMA finns möjlighet att nå alla Skelleftebor men jag är medveten om att det, som inom alla andra områden, går att göra förbättringar och att det pågår ett sådant arbete inom just detta område. Det är dock så att genom att staten ansvarar och äger utomhusvarningssystemet så kan kommunen inte göra annat än att försöka påverka genom att påvisa behovet.

Drygt två år senare är vi tillbaka till rutan ett. Av Skellefteborna att döma, mig inräknad, så har den Hesa Fredrik varit ganska tystlåten när den testades, den 6: e mars. Var sak tar sin tid men vissa saker är ganska akuta just nu. VMA ska bara fungera, allt annat finns inte.

1. Enkel fråga av Christina Soldan (L) till Sara Keisu (S), ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden, angående VMA i Skellefteå kommun, 2019-12-10
    1. Svar på enkel fråga av Christina Soldan (L) till Sara Keisu (S), ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden, angående VMA i Skellefteå kommun, 2019-12-10