Motverka våldsbejakande extremism

Onsdag 1 november 2017

Att förebygga förekomsten av våldsbejakande extremism är av avgörande betydelse för att förhindra att odemokratiska krafter får fäste i samhället. För att göra detta krävs ett väl fungerande och långsiktigt samarbete mellan de aktörer som på olika sätt berörs av frågan. Det handlar om både offentliga verksamheter så som kommun, skola, fritidsverksamhet, socialtjänst, polis och säkerhetspolis samt civilsamhällesaktörer så som idrottsföreningar, ungdomsorganisationer och religiösa samfund.

I juni 2014 utsågs Mona Sahlin till Nationell samordnare för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism. Sahlin har tagit sig an uppgiften och satt sig in i problematiken på ett förtjänstfullt sätt. Nu är det hög tid att även Skellefteå kommun tar tag i den här frågan. Det förebyggande arbetet är extremt viktigt vilket samordnaren mot våldsbejakande extremism beskriver på sin hemsida.

Skellefteå kommun har möjlighet att påverka majoriteten av ovan uppräknade aktörer och har därmed en stor och viktig roll att spela i det förebyggande arbetet. Rekryteringsverksamheten som beskrivs i bland annat Justitiedepartementets rapport Våldsbejakande extremism i Sverige – nuläge och tendenser måste hindras och där har Skellefteå kommun ett stort ansvar. Polis och säkerhetspolis har mycket mindre resurser och när de väl kommer in i bilden har det ofta gått allt för långt.

Med anledning av detta yrkar jag:

att en kommunal handlingsplan utarbetas för hur kommunen på kort- och lång sikt skall arbeta förebyggande mot våldsbejakande extremism.

att arbetet i största möjliga mån skall ske i samarbete med andra kommuner, Region Västerbotten, aktörer ur civilsamhället och den nationella samordnaren för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism.

För Liberalerna 20150511

Andreas Westerberg