NÄRVAROKRAV FÖR ATT FÖRTROENDEVALDA SKA FÅ ARVODE

Motion, 2018-08-08

Onsdag 8 augusti 2018

Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 29 maj 2018 fattades beslut om nytt arvodesreglemente för förtroendevalda.

Under ärendets behandling pekade vi på det orimliga i att personer som inte närvarar på möten ändå får arvode. Det kan handla om såväl mer omfattande arvoden såsom det för gruppledare, liksom för mindre arvoden såsom inläsningsarvode för ledamöter i en nämnd. Principen ska vara densamma – arbetsinsats krävs för arvode. Det är stötande och riskerar att öka politikerförakt om, låt säga, en nämndsledamot väljer att inte delta på möten under flera års tid men samtidigt kan kvittera ut inläsningsarvode.

Hur det rent praktiskt utformas bör personalnämnden ta ställning till. Vad gäller t ex vid tillfällig sjukdom/VAB/tjänsteresa?

Fullmäktige valde att inte gå på vår linje. Vi hoppas att detta berodde på att ledamöterna kände sig överrumplade och att vi som förslagsställare var otydliga. Med ett genomarbetat förslag från personalnämnden hoppas vi att hela fullmäktige kan ställa sig bakom grundprincipen om att närvaro krävs för arvode.

Med anledning av detta yrkar vi att fullmäktige beslutar:

Ge personalnämnden i uppdrag att ta fram förslag till närvarokrav för förtroendevalda i Skellefteå kommun för att kunna ta del av också fast arvode.

Lars Åhman (L)                                                             Peter Lindkvist (-)

Läs hela motionen här: Motion av Lars Åhman (L) och Peter Lindkvist (-) – Närvarokrav för att förtroendevalda ska få arvode, 2018-08-08