Nu är det dags för självrannsakan

NU frågade några liberala företrädare, bl a Christina Soldan, gruppledare Liberalerna Skellefteå, hur de ser på valresultatet och vad Liberalerna hade kunnat göra annorlunda.

Lördag 1 juni 2019

Christina Soldan, kommunpolitiker

– Valresultatet är inte en överraskning. Jag har hela tiden varit helt säker på att vi kommer att ha ett mandat i EU men naturligtvis så hoppades jag på att vi skulle få behålla våra två mandat. Överraskande däremot var det att vi var så nära spärren. Jag var riktigt ledsen i ögat att se SD: s ledare iklädd som Jan Björklund på valvakan. Det gjorde ont i hjärtat, på riktigt.

– Skyltar, plattor, reklam, m m med bara ord. Var är människorna? Debatter och sloganfilmer i all ära men småklippen med partiledaren som små pratar med toppkandidaten, skojar lite i hemmiljön etc värmde alla hjärtan.

– Aldrig har världen varit så EU-vänlig som nu. Ändå tappade vi ett mandat. Dags att rannsaka oss själva och vår politik, särskilt landbygdsfrågor.

– Vi måste driva en politik som vanligt Svensson förstår och har det varmt om hjärtat, hela landet långt. Att vi pratar för mycket sakfrågor och för lite ideologi. Anpassa den liberala politiska nivå dit man kommer. Lyft samhällssynen, människosynen och prata ideologi. Grunden för socialliberalismen är marknadsekonomi men inte till vilket pris som helst. Frihet så länge det inte skadar andra.

Källa: NU – Det liberala magasinet, 30 maj 2019, nr 22, årgång 37