POLITISK SAMVERKAN MOT EXTREMISM

Motion, 2019-06-03

Lördag 9 februari 2019

Enligt SÄPO är den islamistiska våldsbejakande extremismen det största hotet mot vår demokrati. Samtidigt kan man konstatera att hoten kommer ifrån olika håll men den islamistiska våldsbejakande extremismen anses vara det största hotet.

Lokalt här i stan har vi under valrörelsen (2018) bevittnat hur ultranationalistiska högerextrema partier kampanjat. Vi har även bevittnat partier som stått rakryggade på torget och förespråkat rasideologi med glasklara nazistiska tendenser.

Den gemensamma nämnaren bland alla dessa krafter är att man vill sätta skräck i befolkningen samt krossa demokratin. Historien har lärt oss en viktig sak om extremister, det är att dom är särskilt starka i tider av politisk splittring. Polarisering är en annan faktor som är till fördel för extrema grupper.

Invånarnas oro och rädsla för dessa grupper måste tas på allvar och kommunen bör möta detta genom olika dialoger med invånarna men först genom ett enhälligt ställningstagande. Hela Kommunfullmäktige måste i solidaritet våga stå upp för förintelsens offer samt mot kommunismens brott mot mänskligheten.

Kampen mot extremism kan inte föras om även den är polariserad. I denna kamp måste vi enas över partigränserna. Hopp och trygghet är våra främsta vapen.

Med ovanstående förklaring yrkar vi att:

Kommunfullmäktige fattar beslut om att ge demokratiberedningen i uppdrag att skapa ett särskilt offentligt event där man uppmärksammar förintelsens offer, kommunismens brott mot mänskligheten samt att man berättar om och lyfter fram Skellefteå kommuns arbete med att främja den lokala demokratin. Exempel på lämpliga datum är Kristallnatten 9/11 och Förintelsens minnesdag 27/1.

Shervin Ahmadzadeh (L)

Läs hela motionen här: Motion av Shervin Ahmadzadeh (L) – Politisk samverkan mot extremism, 2019-06-03