Säkra miljö och säkerhet längs Klockarbergsvägen!

Skrivelse till kommunstyrelsen

Onsdag 18 oktober 2017

Klockarbergsvägens sträckning från E4 till rondellen mot Lasarettsvägen ser ut att bli allt mer trafikerad under de närmsta åren. Det nya bostadsområdet på Eriksberg innebär redan idag ett tillskott av trafikmängder. Inom en inte allt för lång framtid avser COOP att etablera en ny butik i området. Till detta hör att busstationens nya placering i centrum samt den av majoritetspartiet planerade nya centrumbron gör Klockarbergsvägen till en allt mer intressant led för genomfart mellan centrum och E4.

Med anledning av dessa förändringar av trafiksituationen ser vi ett behov av att göra en översyn hur Klockarbergsvägen mellan E4 och Lasarettsvägen ska fungera. Den aktuella sträckan byggdes en gång som en mindre stadsgata. Översynen handlar dels om behovet av rena trafikflödesanalyser, dels om åtgärder för miljö (främst bullernivåer) och trafiksäkerhet i området. Trafiklösningarna måste bättre än idag anpassas så att både genomfartstrafik och trafik kopplad till områdets verksamheter som förskola, äldreboende, butiker och privata hem kan fungera väl. Särskilt viktigt är att beakta trafiksäkerheten för gång- och cykeltrafikanter kopplat till Norrhammarskolan eftersom många barn färdas till och från den samt mellan skolan och områdets matbutik på egen hand. En aspekt som också bör nämnas är att det idag saknas lösningar för hur gång och cykeltrafikanter från östra sidan av E4 ska kunna ansluta till Klockarbergsvägen och den planerade nya COOP-butiken. Vi anar att en omprioritering av planlagd verksamhet i området kan krävas för att säkra miljö och trafiksäkerhet.

Med anledning av detta vill vi Att kommunstyrelsen BESLUTAR

Utreda trafikflöden, trafiksäkerhet och miljö kopplat till den aktuella sträckan av Klockarbergsvägen idag och inom nära överskådlig framtid.

Fatta beslut för att anpassa vägsträckan, dess anslutande delar samt verksamheten i området så att det klarar de större trafikflöden som förväntas med god närmiljö och hög trafiksäkerhet i fokus.

Liberalerna Skellefteå genom

Andreas Westerberg (L)