Se alla

Strategier för nya skolor i Skellefteå kommun?

Lördag 7 april 2018

Interpellation till för- och grundskolenämndens ordförande

Skellefteå kommun investerar just nu i nya skollokaler. Detta är en positiv och framåtsyftande satsning. Tre projekt är särskilt framträdande tack vare att de påverkar många elever. Det handlar om Lejonströmsskolan, Morö-Backe skola och Flora-skolan.

När nya skolor byggs finns det stora möjligheter att anpassa såväl skolorna lokaler som organisation till samtidens för-väntningar och krav. Sådana förändringar bör ta sin utgångs-punkt i reflektioner utifrån forskning och beprövad erfarenhet och är därför i huvudsak en fråga för professionen. Samtidigt ställs skolan inför vägval som inte i bara kan isoleras till interna verksamhetsfrågor. Skolan lyckas bäst när dess verk-samhet har stark legitimitet i det omgivande samhället.

Med anledning av detta finns det goda skäl för kommun-fullmäktiges ledamöter att just nu fördjupa sig i utvecklingen av grundskolorna i Skellefteå. Lejonströmsskolan är i princip klar. Verksamheten är till stora delar igång. Morö-Backe skola drar igång sin verksamhet hösten 2018 och planerna för Flora-skolan har nått så pass långt att det närmar sig byggstart. Dessa nybyggnationer utgör drivande förändringsprocesser inom Skellefteås grundskolor. Nu är rätt tid för en politisk av-stämning av vartåt förändringarna leder, om rätt förändringar sker och ifall det finns misstag som kommunen bör lära sig av.

Med bakgrund i detta ställer jag följande frågor till För- och grundskolenämndens ordförande Fredrik Stenberg:

  1. Vilka strategiska beslut har För- och grundskolenämnden tagit för att utveckla undervisningen vid skolor som byggs nya i Skellefteå kommun?
  2. Vilka är de tydligaste exemplen på hur förvaltningen hittills har agerat för att med hjälp av lokalmässiga eller organisatoriska vägval utveckla undervisningen vid nybyggnationer av skolor i kommunen?
  3. Hur kommer dessa beslut och vägval främja studiero, goda studieresultat samt stöd till elever i särskilda behov?
  4. Vilka konkreta kopplingar till samtida forskning ligger bakom nämndens beslut och förvaltningens viktigaste vägval?
  5. Hur har nämnden och förvaltningen försäkrat sig om att besluten och vägvalen har tillräcklig grund i beprövad erfarenhet?

För Alliansen i Skellefteå genom

Andreas Westerberg, (L)