Christina Soldan, gruppledare Liberalerna Skellefteå

VALET 2022 – INVANDRING & INTEGRATION

Så tycker Liberalerna Skellefteå

Torsdag 28 april 2022

Fråga 1: Skellefteås integrationsstrategi syftar till att inflyttningen ska bli ”bestående och hållbar”. Alltså att människor som kommer hit ska vilja stanna, trivas och må bra. Hur väl anser ni att Skellefteås integrationsarbete fungerar idag?

– Integrationen är inte så lyckat i vår kommun. Förvisso får människor tak över huvud och kanske mat på bordet men vägen till integration är lång och mycket ensam i det stora hela. Och särskilt om man inte tillhör en av stora grupperna nyinflyttade. Givetvis finns det mycket information på kommunens hemsida. Det finns handlingsplaner, olika dokument och strategier. Handlingskraft efterlyses och allt hänger inte på krångligheter från Migrationsverket eller ID-handling. Här är EXPAT m fl en enorm stor ideell kraft som kämpar för att skapa en efterlängtad gemenskap, hjälper med att hitta bostad, jobb, lära sig svenska mm.

Fråga 2: Vad bör utvecklas lokalt för att nyanlända snabbare ska lyckas att etablera sig i samhället?

– Vi accepterar inte utanförskap i vår kommun. Nya svenskar hamnar i trångbodda ytterområden präglade av kriminalitet och låga skolresultat och antalet behöriga lärare i de skolorna är ca 30%. Mångas frihet och möjligheter är begränsade eftersom de saknar jobb, utbildning och har bristande språkkunskaper.

Invandringen berikar vår kommun men det måste bli mer än att resa över gränsen. För att bryta utanförskapet måste bli enklare att snabbt få jobb och självförsörjning. Många nya svenskar hamnar i bidragsberoende. Vi går miste om deras potential. Inför inträdesjobb för unga och nyanlända med lite lägre lön på första jobbet och enklare regler.

Andra normer och regler än våra demokratiskt beslutade ska motas tillbaka. Hedersrelaterat våld och förtryck ska bekämpas genom kunskap och strängare straff. Inga offentliga medel ska gå till odemokratiska organisationer eller föreningar som motverkar integration och jämställdhet.

Vi ska inte vara en tudelad kommun med en del av befolkningen som lever med sämre livschanser. Skellefteå ska vara möjligheternas kommun för alla.

Källa: Megafonen, URL – https://bit.ly/3lEbRUx