12 tips för att leda skolan i Skellefteå på rätt väg
Onsdag 7 februari 2018
Vid dagens för- och grundskolenämnd presenterades ett pedagogiskt bokslut. Det visar på alarmerande resultat i form av sjunkande meritvärde utifrån höstbetyget och lägre behörighet till gymnasiet utifrån höstterminsbetyget.
I arbetsutskottet fick Liberalerna igenom att skolkontoret ska redovisa vidtagna förvaltningsövergripande åtgärder med anledning av rapporten. Det krävs snabba åtgärder!
Med denna skrivelse vill vi ge förvaltningen ett dussin förslag på vad som behöver göras för att komma tillrätta med de sjunkande resultaten i Skellefteås grundskolor. Allt i väntan på en statlig skola. Liberalerna har fler förslag än så, men återkommer med dem.
1. Resurser till Skellefteås skolor åtminstone i paritet med rikssnittet. Kronor och ören löser inte alla problem i skolan, men en underfinansierad skola är en viktig del av problemen för skolan i Skellefteå.
2. Mobilfria klassrum under lektionstid. Skolan behöver mer studiero. Att ständigt bli störd av klasskamrater som sms:ar, chattar, spelar eller är närvarande på sociala medier försämrar möjligheten att nå kunskapsmålen och det är eleverna med sämst förutsättningar som förlorar mest på stöket i klassrummet.
3. Använda ordningsomdömen som en bilaga till terminsbetygen som en sammanfattande skriftlig kommentar på skolor med stora problem med studieron.
4. Behåll kraven på nationella prov. Förvaltningens kvalitetsredovisning visar på kraftiga avvikelser i elevers slutbetyg jämfört med resultatet på det nationella provet, främst vad gäller årskurs 9. I snitt får 42% av eleverna t ex högre betyg i matematik än vad resultaten på provet visar att eleven kan. Att som regeringen göra och göra proven frivilliga för att slippa en besvärande diskussion om fallande kunskapsresultat och betygsinflation är fel väg att gå.
5. Nyanlända elevers undervisningstid bör där behov finns förlängas genom fler lektioner i svenska på veckoschemat, genom en prioritering av basämnena i läroplanen och genom utnyttjande av lov och ledigheter för undervisning.
6. Ett aktivt skolval för alla elever. Ett gemensamt administrerat kösystem med information om alla skolor i kommunen, kommunala såväl som fristående, införs.
7. En mer aktiv lärarledd undervisning minskar betydelsen av vilket stöd eleven får hemifrån. Skolan ska uppmuntra, ha höga förväntningar på och ställa höga krav på alla elever, särskilt på dem som inte möter det i hemmet.
8. Läslyft och prioritera läsning. Genom att läsa och skriva utvecklar vi vårt språk och tänkande. Alla elever ska få hjälp att upptäcka god svensk och internationell litteratur som förhoppningsvis lockar till vidare skönlitterär läsning. Biblioteken har en central roll för att alla ska ha kostnadsfri tillgång till litteratur och annan kultur. Ett skolbibliotek uppmuntrar även unga till mer läsning. Utbildade bibliotekarier ska ansvara för fler av skolbiblioteken.
9. Läraren ansvarar för det pedagogiska upplägget, men eftersom tiden är en så avgörande faktor för inlärningen är det viktigt att ge hemläxor. Det förutsätter att läraren går igenom ämnesinnehållet i förväg, att syftet med läxan är tydligt och att kunskapsmålet är redovisat. Det måste även finnas en genomtänkt pedagogisk idé om hur läxorna ska redovisas.
10. Satsa på kvalitativ fortbildning för lärarna. Ett års vidareutbildning i ämneskunskaper på universitet erbjuds stegvis alla legitimerade lärare. Under utbildningen erhålls 80 procent av ordinarie lön.
11. Avlasta lärarna kringuppgifter så de kan fokusera på för- och efterarbete av lektioner. Med ny yrkeskategori, lärarassistenter, kan vissa delar av lärarnas arbetsuppgifter överföras så att legitimerade kan fokusera på undervisning och elevers kunskapsutveckling.
12. Knyt ihop socialtjänsten och skolans elevvårdsteam där sekretessregler inte blir ett hinder för elevens välbefinnande.
Med anledning av detta föreslår vi nämnden besluta
Vända den negativa utveckling av kunskapsresultaten i Skellefteås skolor genom bl a de 12 förslag som lyfts i skrivelsen.
Lars Åhman (L) Gun Westin (L)