Håkan Lindh tilldelades Liberalernas finaste utmärkelse

Fredag 22 mars 2019

– Liberalerna Skellefteå känner stor respekt för Håkan Lindhs socialliberala livsgärning och hans enorma insats i den lokala politiken som många av oss endast kan drömma om.

Det säger Liberalernas gruppledare Christina Soldan i samband med att Liberalerna i Skellefteå höll årsmöte tisdagen den 20 mars där den före detta gruppledaren Håkan Lindh fick Karl Staaf-plaketten i brons för sina framgångsrika insatser under lång tid i liberalismens tjänst. Före detta ordförande Jens Wennberg (L) delade ut plaketten.

Karl Staaf-plaketten är Liberalernas finaste utmärkelse. Den framställdes i samband med partiets 50-årsjubileum 1952 till minne av Frisinnade landsföreningens bildande år 1902. Plaketten har kompletterats med en Karl Staaff-medalj 1988. Plaketten och medaljen utdelas till medlem i Liberalerna som under årens lopp gjort betydelsefulla liberala insatser enligt bestämmelser.

Karl Staaff var liberal statsminister i två omgångar i början av 1900-talet och stod bakom flera viktiga socialliberala reformer som till exempel folkpensionen. Hans hjärtefråga och Liberalernas mål (tillsammans med socialdemokraterna) var att genomdriva allmän och lika rösträtt, både kommunalt och till riksdagen, för både kvinnor och män. Karl Staaff avled 1915. Den definitiva rösträttsreformen genomfördes av hans efterföljare som liberal partiledare, Nils Edén, i spetsen för en koalitionsregering av liberaler och socialdemokrater  Karl Staaf är en viktig förgrundsgestalt i Liberalernas historia.