Liberalt nederlag för att pröva fler sätt att möjliggöra kulturyttringar inom skolans ramtid

Onsdag 13 december 2017

Kulturskolans verksamhet på skolorna har flitigt debatterats. Liberalerna menar att musik och andra kulturyttringar ger individen fler verktyg för inlärning och utveckling och har inlämnat en skrivelse om detta. De kan samordnas inom skolornas ramtid, d v s den tid som styr när bussar lämnar och hämtar elever vid skolorna.

– Elever som har skolskjuts måste också fortsättningsvis dagtid kunna spela musik och ta del av andra inslag från Kulturskolans frivilliga del. Därför behöver håltimmar användas inom den s k ramtid. En variant med stödtid behöver också prövas som ett sätt bland flera, menar Lars Åhman (L) i för- och grundskolenämnden.

Stödtiden kan användas för läxläsning men passar också utmärkt för periodisk återkommande musikundervisning, andra kulturyttringar eller idrott.

– Innan överlämningen av kulturskolan i sommar behöver skolan städas upp och lösa de klutar som finns i frågan om när kulturskolans undervisning sker. Det är ansvarsfullt att överlämna en fungerande verksamhet, framhåller Gun Westin (L).

Liberalerna föreslog därför också att nämnden tar ställning till hur värnande om garanterad undervisningstid bäst kan förenas med frivillig och periodisk återkommande verksamhet kring bl a kultur och idrott.

– Våra förslag röstades ner på dagens för- och grundskolenämnd. Det är synd att övriga partier inte ser vinsten med att pröva många olika modeller för att möjliggöra kulturyttringar inom ramtiden samt att överlämna frågan löst till kulturnämnden till sommaren, avslutar Lars Åhman (L).

Läs hela förslaget här.