Se alla

Medborgarservice för döva

Onsdag 1 november 2017

De dövas förening har under hösten och vintern uppvaktat kommunen för att påtala behovet av förbättrad medborgarservice till personer som inte själv kan tala med kommunens olika handläggare. Rent konkret har föreningen efterlyst en tjänst som ska kunna vara en länk mellan dövas och hörandes perspektiv i olika kommunala frågor. Detta handlar inte om en tolktjänst utan om en tjänst dit förvaltningar kan vända sig för att få synpunkter utifrån dövas perspektiv innan beslut ska fattas och en väg in till kommunen för döva. För många döva är det svårt att göra anspråk på sina rättigheter eller att bara hitta rätt information i samhället. För kommunens tjänstepersoner är det svårt att bedöma hur olika beslut påverkar döva.

Kommunstyrelsen beslutade den 23 januari att frågan om inrättande av denna typ av tjänst skulle överlämnas till budgetberedningen. Jag vill förvissa mig om att denna fråga har fått en grundlig prövning i budgetberedningens arbete. Jag undrar också om budgetberedningen har för avsikt att föreslå att denna typ av tjänst inrättas?

Med anledning av detta vill jag fråga kommunstyrelsens ordförande Lorents Burman:

På vilket sätt har frågan om medborgarservice för döva prövats i budgetberedningens arbete?

Har budgetberedningen för avsikt att föreslå att denna typ av tjänst inrättas?

 

Andreas Westerberg

Gruppledare

Liberalerna Skellefteå

                                                                                                                                       170313