Se alla

Bättre studiero i skolan

Onsdag 1 november 2017

Motion till kommunfullmäktige 2014 08 20

Studiero är centralt för att elever ska kunna koncentrera sig på skolarbetet och nå kunskapsmålen. Samarbetsorganisationen OECD påpekade i våras att lugn och ro i skolan är en av de viktigaste frågorna för Sverige att ta tag i.

Begreppet studiero rymmer många olika frågor. En handlar om sen ankomst.

En enkätundersökning genomförd av Skol- och kulturkontoret under våren 2014 visar en skrämmande verklighet. 27% av deltagande högstadieeleverna uppger att elever kommer för sent till varje lektion och ytterligare 38% att elever gör det någon gång varje dag. Ytterligare 15% menar att sen ankomst inträffar varannan dag. Totalt berörs 65% av högstadieeleverna dagligen av att lektioner störs av sen ankomst.

Den verklighet som visas är förödande. Förödande för de elever som dagligen förlorar lektionstid och störs av klasskompisars ”drop-in”. Förödande för lärarens pedagogik. Allra mest drabbas de elever som bäst behöver skolans lärarledda undervisning.

I Skollagen (5 kap 3§) slås det fast att Utbildningen ska utformas på ett sådant sätt att alla elever tillförsäkras en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero. Skellefteå kommun bryter alltså som skolhuvudman mot skollagen.

För att förbättra studieron i skolan behövs en hel rad med åtgärder. Några exempel:

Skolan måste prioriteras högre också lokalt. Läraren måste få tid att skapa intressanta och väl strukturerade lektioner. Läraren behöver också tid att reflektera över och utveckla sin ledarkompetens. I Skellefteå har tvärtom på flera håll lärarens undervisningsskyldighet inför läsåret 2014/15 ökat. Fler lektioner ska hållas varje arbetsvecka. Självklart drabbar det kvalitén på undervisningen och i slutänden eleverna.

I det dagliga arbetet för studiero i klassrummet måste lärarna ha stora befogenheter för att kunna utföra sitt uppdrag. En sådan befogenhet är att som en sista åtgärd kunna lyfta en elev som stör ut ur klassrummet. En tydlig uppbackning av skolledning och skolkontoret för lärarens befogenheter krävs.

Goda möjligheter för elever att inom rimlig tid få professionell hjälp av speciallärare och elevvården är andra viktiga delar i arbetet för studiero.

Skolverket menar att varje skola utifrån skollag och utarbetade riktlinjer har en skyldighet att skapa tydliga ordningsregler som alla ska följa. Reglerna ska tas fram i samråd mellan skolans personal och eleverna.

På riksnivå har Folkpartiet föreslagit ett ordningsomdöme. Varje skola ska själva kunna välja om de vill införa omdömet, som i så fall ska ges som en sammanfattande skriftlig kommentar och inte i en betygsskala. En undersökning av Lärarnas Tidning våren 2011 visade att nästan 60 procent av grundskollärarna efterfrågar ett sådant omdöme, och att kvinnliga samt yngre lärare var allra mest positiva.

Dessutom behövs nya attityder gentemot skola och lärande. Vuxenvärlden måste gemensamt och entydigt visa att kunskap är något viktigt och positivt.

Utifrån detta yrkar vi att fullmäktige beslutar

a t t uppdra till skolnämnderna att ta fram ett handlings-program för att bättre uppfylla Skollagens krav på att alla elever tillförsäkras en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero, bl a utifrån förslagen i motionen

Lars Åhman (L) Stina Engström (L)