Det finns inga ursäkter för hedersvåld

Onsdag 1 november 2017

Det kan inte vara okänt för någon att det finns flickor och pojkar i Sverige som drabbas av svårigheter i livet kopplade till föreställningar om heder. Deras frihet är på ett eller annat sätt begränsad. Det kan handla om att inte få välja sin framtida partner, sina vänner eller studera vidare. Vissa förhindras delta i undervisning, åka på klassresa, delta på skolfester eller gå på bio på grund av föräldrarnas tro eller släktens kultur.

Vi vet inte hur det ser ut i Skellefteå men i rapporten ”gift mot sin vilja” från 2009 framkom det att 70 000 unga i Sverige levde ett hedersrelaterat liv eftersom de inte fritt kunde välja vem de ville gifta sig med.

Med allt fler invånare från länder med stora inslag av hederskultur går det inte att göra som förut. Det behövs ett enigt och samlat ställningstagande mot det hedersrelaterade våldet och ett mer synligt förebyggande arbete vad gäller all hedersrelaterad problematik.

Skellefteås politiker behöver ta dessa frågor på allvar. Om vi blundar riskerar vi att medeltida traditioner lever vidare och sår nya frön. Vi kan inte låta hänsyn till vissa kulturyttringar vara viktigare än att skydda individen mot kränkningar av mänskliga rättigheter.

Det finns varken mirakellösningar eller genvägar för att komma åt hedersproblemen. Det krävs ett långsiktigt arbete med förebyggande insatser men det är också viktigt att omgående täppa till de hål som upprätthåller och möjliggör att flickor och pojkar i Skellefteå tvingas leva med hederskulturens inskränkning av deras mänskliga rättigheter.

Med anledning av detta yrkar undertecknad att kommunfullmäktige beslutar:

Att det hedersrelaterade våldet och förtrycket ska kartläggas på alla skolor i kommunen.

Att Skellefteå kommun med kartläggningen som grund skapar ett tydligt och kraftfullt åtgärdspaket för att ingen flicka eller pojke i kommunen ska behöva leva i rädsla för hedersrelaterat våld eller förtryck.

Skellefteå 2016-06-01

Andreas Westerberg