Nordanåbron – Liberalerna säger nej till 10 miljoner

KS-rapport också om Örjansbadet, trygghetsboendeplatser och cykling i Skellefteå

Onsdag 22 november 2017

Kommunstyrelsen fattade idag beslut om att avsätta 10 miljoner kronor för framtagande av förslagshandlingar för ny bro i centrum vid Nordanå. Liberalerna protesterade mot beslutet eftersom de hellre vill prioritera andra investeringar. Det gäller exempelvis flytt av E4, bygge av resecentrum samt andra investeringar kopplade till Norrbotniabanan.

Liberalerna har under lång tid ansett att Nordanåbron är en felaktig satsning. Partiet anser att den viktigaste infrastrukturåtgärden inom Skellefteå är att flytta E4 ut ur stan. Kommunen håller just nu en mycket hög investeringstakt och partiet vill garantera att kommunen har de resurser som krävs om flytten av E4 blir verklighet och om Norrbotniabanan byggs. Båda dessa projekt finansieras av staten, men i frågan om E4 har kommunen lovat medfinansiering och i frågan om Norrbotniabanan behöver kommunen genomföra följdinvesteringar, exempelvis bygget av resecentrum.

–        Det vore fel att satsa 10 miljoner på Nordanåbron i detta läge, säger Andreas Westerberg (L). Kommunen måste använda skattebetalarnas pengar klokt. Det är ett stort svek av sossarna att prioritera bron nu när kommuninvånarna klart och tydligt röstat emot den i folkomröstningen 2014 fortsätter han.

Andra liberala krav vid kommunstyrelsens möte

Ombyggnation av Örjansbadet – Liberalerna krävde att badhuset i Skelleftehamn avvecklas och att fritidsnämnden får i uppdrag att utreda alternativ användning av lokalerna för fritidsändamål. Socialdemokraterna röstade för den dyra och ineffektiva renoveringen.

Trygghetsboendeplatser – En enig kommunstyrelse fattade beslut om driftsbidrag till flera trygghetsboendeplatser.

–        Detta är mycket bra säger Andreas Westerberg (L). Äntligen börjar denna viktiga boendeform växa i Skellefteå. Kommunens äldre behöver fler och bättre bostäder säger han.

Cykling i Skellefteå – Liberalerna visade på flera grundläggande brister i det förslag till cykelplan som låg på kommunstyrelsens bord. Partiet ville dels att planen skulle ha en högre ambitionsnivå än vad som i dagsläget föreslogs, men partiet kunde också visa att planen byggde på gamla fakta. Det handlar exempelvis om den senaste resvaneundersökningen som genomfördes 1985, med en mindre kompllettering 2003. Det handlar också om den senast nämnda statistiken kring cykelolyckor som var från 2010.

Vid mötet fick Liberalerna stöd från övriga partier i ett annat cykelrelaterat ärende. Lars Åhman hade motionerat om att kommunen borde delta i projektet ”Cykla utan ålder”. Det visade sig att själva projektet inte passade kommunen men Liberalerna fick stöd för att fler personer på äldreboenden får komma ut på cykeltur genom att cyklar av olika slag finns att tillgå runt om i kommunen. Vidare fick partiet stöd för att med inspiration från projektet ”Cykla utan ålder” ska kommunen arbeta med hur frivilliga lämpligast ges möjlighet att bidra till att äldre kommer ut på cykelturer och dels hur cyklarna och de möjligheter de medför marknadsförs bland brukare och anhöriga.