Professionella mentorer ger tid till lärande
Motion till Skellefteå kommunfullmäktige
Onsdag 18 oktober 2017
Arbetsbelastningen bland lärare och övrig skolpersonal i Skellefteås skolor är fortsatt hög. Många lärare tycker inte att de räcker till och att tiden för eleverna minskats, särskilt när undervisnings-gruppernas storlek ökar. Barn- och grundskolenämnden skriver t ex i sin uppföljning av arbetsmiljöarbetet våren 2016:
—När det gäller stressen hos medarbetarna finns ingen ny mätning. Fastän förvaltningen arbetar med problemet ser man ingen märkbar förbättring. Det är fortfarande ett stort problem. Även arbetsmiljöverket har angett det som en brist i sin granskning av arbetsmiljön.
Arbetsmiljöverket har krävt att problemen åtgärdas. Från förvaltningens sida handlar åtgärderna i svaret mycket om att upptäcka stress, kollegial handledning och ledarskap i klassrummet. Dessa förslag i all ära, men tillräckligt är det inte!
I grunden behöver lärarna avlastning för att hinna och orka fokusera på lärarrollen, om man nu som jag anser att skolans kärnuppgift är det pedagogiska arbetet i klassrummen. Mer personal i skolan är en lösning som kan och ska användas i det sammanhanget, även om den delen inte finns med i svaret från Skellefteå till Arbetsmiljöverket. Att följa stadieindelningen som lärarutbildning och statsmakter förespråkar är en annan viktig del.
Lärarna ska ges möjlighet att arbeta på höjden av sin kompetens. Det gör att andra yrkesgrupper också behövs i skolan för att avlasta olika kringuppgifter.
En av de mer tidsödande handlar om att agera mentor åt eleverna. Det rör sig om att förbereda och hålla i utvecklingssamtal, hantera frånvaro, elevvårdsträffar, kontakter med vårdnadshavare och elevhälsa, samla in uppgifter till åtgärdsprogram samt att allmänt vara tillgänglig för annat än undervisning. Den tid allt detta tar kan i stället läggas på att höja kvalitén på undervisningen genom bättre möjligheter till förarbete samt efterarbete, t ex i form av kommenterade elevuppgifter.
En åtgärd, som återges i tidningen Skolvärlden (2016:3), är att på skolan utse professionella mentorer som tar hand om detta. Förslaget går hand i hand med LUFs (Liberala ungdomsförbundet) idé att andra yrkesgrupper – som beteendevetare och socionomer – tar över mentorskapet i skolan. På så vis kan det viktiga mentorskapet stärkas samtidigt som läraren får fokusera på undervisningen.
Varje dag går tusentals skelleftebor till sina jobb i skolan. Tyvärr är skolan fortsatt kommunal, och så länge detta består är det fullmäktiges uppgift att låta lärare använda sin kompetens på bästa sätt.
Med anledning av detta föreslår jag fullmäktige besluta att stärka mentorskapet samt låta lärare fokusera på undervisning genom att låta professionella mentorer ta över mentorskapet i Skellefteås grund- och gymnasieskolor.
Lars Åhman (L)
Läs mer om liberala förslag för en bättre skola i Skellefteå här.