Tillsätt en förskolekommission !

Fredag 17 augusti 2018

Som liberal vill jag att förskolan är tillgänglig för alla, erbjuda trygg omsorg och har ett lärande perspektiv som stimulerar barns utveckling. Förskolans kompensatoriska uppdrag ska stärkas. Alla förskolegrupper ska ledas av en förskollärare. Det ska finnas karriärtjänster för förskollärare. Utifrån detta och läget ser Liberalerna problem med förskolan i Skellefteå.

Det är brist på förskollärare och barnskötare. Medarbetare orkar inte jobba heltid. Vikarier får inte alltid de förutsättningar de behöver. Barngrupperna i Skellefteå kommun är för stora.

Liberalerna har under hela mandatperioden arbetat för att barngruppernas storlek ska minskas.  Vi vänder oss mot att för- och grundskolenämnden i sina kalkyler mäter förskolelokaler utifrån att det ska handla om 20 barn per grupp. Vi har krävt, voterat och reserverat oss för att fler avdelningar ska byggas ute i olika områden. Vi har motionerat om ett nytt taxesystem där betalning sker per faktiskt nyttjad tid. Vi är också intresserade av att pröva förskolebussar som ett sätt att skapa flexibilitet och minska barngruppernas storlek. Liberalerna har efterlyst karriärtjänster samt lagt förslag kring kompetensförsörjningsplanen som röstats ner.

Problemen är synliga för alla, men förståelsen bland kommunpolitiker i allmänhet för att hitta lösningar är glesare. Liberalerna föreslår därför att en lokal förskolekommission tillsätts.

Kommissionen bör bestå av förskollärare och barnskötare, förskolechefer, föräldrar, fristående förskolor och forskare samt inkludera dialog med förskoleråden.

Till kommissionens uppdrag hör…

• att i dialog med fristående aktörer och kommun öka antalet förskoleplatser i kommunen, särskilt med hänsyn till påtänkta industrietableringar och därmed följande tänkt inflyttning,
  • att ta reda på bakgrunden till att medarbetare i förskolan väljer att jobba deltid,
  • att ge förslag på hur arbetet i förskolan ska bli mer attraktivt,
  • att ge förslag på hur förskoleplatser/pedagogisk omsorg (dagbarnvårdare) kan möjliggöras i kommunens ytterområden,

Kommissionens genomarbetade förslag blir därefter en god grund för alla kommunpolitiker att hitta bra lösningar till problemen som förskolan i Skellefteå lider av.

Med anledning av detta yrkar jag att kommunfullmäktige beslutar

Kommunstyrelsen får i uppdrag att tillsätta en lokal förskolekommission enligt vad som anförs i motionen.

Lars Åhman (L)