LSS är en frihet värd att försvara!

Debattartikel i Norran oktober 2017

Onsdag 18 oktober 2017

Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), som infördes av Liberalerna på 1990-talet är den största frihetsreformen i svensk historia för personer med omfattande funktionsnedsättningar. Personlig assistans innebär självbestämmande i stället för omhändertagande. Nu är denna frihetsreform starkt hotad.

Den rödgröna regeringen och Vänsterpartiet vill ha nedskärningar i assistansersättningen och funktionshinderpolitiken. Självklart ska regler ses över för att minska kryphål och onödiga kostnader, men man kan inte som de rödgröna först ge order om besparingar, sedan undersöka om det finns någonting att spara på.

För att slippa diskutera följderna för personer med stora funktionsnedsättningar försöker de få diskussionen att handla om giriga företag och fusk. Den förre Folkpartiledaren Bengt Westerberg konstaterar i en färsk rapport att det finns mycket liten täckning för påståenden om fusk.

Förfölj därför fuskarna, inte de funktionshindrade brukarna.

Det är dagens assistansanvändare som kommer att drabbas av regeringens politik.

Funktionshinderpolitikens mål är att berörda personer ska ha samma rättigheter och möjligheter som andra att bestämma över sitt eget liv, att vara den man är utifrån sina egna förutsättningar. Personlig assistans innebär självbestämmande i stället för omhändertagande.

Via personliga möten och i media vittnas det om många fall där personer med personlig assistans fått neddragningar i timmar eller helt förlorat sin assistans. Alternativet är ofta ökat ansvar för anhöriga. Detta resulterar inte sällan i sämre hälsa för den anhöriga och i negativa effekter för främst kvinnors ställning på arbetsmarknaden.

Ledsagarservice är en insats för personer med funktionsnedsättning som behöver stöd för att komma ut i samhället, bryta ensamhet och motverka isolering. Skellefteå kommun kan där agera för att dämpa oron och sända en tydlig signal till regeringen.

Enligt en modell från Laholms kommun bör Skellefteå införa fri ledsagning inom LSS. Det möjliggör spontanitet och ändrade planer.

I Laholm har det lett till en marginell ökning av använda timmar samtidigt som beslutet underlättat livet för de berörda. Kommunen har sparat på handläggningskostnaderna och ekonomiskt går det hela i stort sett jämnt upp.

Regeringen ska inte göra neddragningar på dem som allra mest behöver stöd. Skellefteå kommun måste signalera till statsmakterna att vi tycker LSS är viktigt.

Det gör vi genom att införa fri ledsagning.

Vi liberaler menar att frihet är värd att försvara.

Andreas Westerberg (L), gruppledare för Liberalerna i Skellefteå

Kerstin Olofsson (L), ledamot av socialnämnden