Skapa bra skolor med förstatligande och lärarsatsning

Debattartikel om Skolkommissionens förslag

Onsdag 18 oktober 2017

Liberalerna i Skellefteå anser att de förslag som presenteras i Skolkommissionens slutbetänkande lämnar mycket i övrigt att önska.

Kommissionen presenterar en katalog över framtida utredningar, men få konkreta förslag som angriper skolans verkliga problem.

Det gör att Liberalerna i Skellefteå inte kan ställa sig bakom vare sig kommissionens förslag eller den glättade version till yttrande som övriga partier i olika grad godkänt.

Eleverna i Skellefteås skolor är värda bättre.

Både kommissionen och OECD (Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling) visar oberoende av varandra hur kommunaliseringen av skolan har medverkat till djupa kunskapsklyftor. Ändå föreslår Skolkommissionen att kommunerna ska få en ny chans, något som den politiska majoriteten i Skellefteå ställer sig bakom.

Vi i Liberalerna anser däremot att den svenska skolan måste förstatligas för att garantera att alla barn får likvärdiga möjligheter.

Liberalerna välkomnar kommissionens förslag om aktivt skolval, men är kritiska till idén att använda lottning vid elevantagning. Menar man allvar med att bryta problemen med kunskapssegregationen måste fokus i stället ligga på att alla skolor ska vara bra skolor.

Det kräver ett återförstatligande och stora långsiktiga satsningar på läraryrket.

Det är klassen på undervisningen som avgör skolans kvalitet och för den är lärarna den enskilt viktigaste faktorn. Liberalerna menar att lärarna måste få fler karriärmöjligheter, rätt till vidareutbildning och fortsatt höjda löner. Förslag som bara får marginellt stöd av såväl kommissionen som övriga partier i Skellefteå.

Samtidigt tas i Skolkommissionens förslag ekonomiska resurser från lågstadielyftet, sommarskolan, läxhjälpen och elevhälsan för att omfördelas till nya statsbidrag. Det som framställs som satsningar är med andra ord till stora delar inga nya pengar utan i stället neddragningar på viktiga insatser i skolan.

För lite fokus läggs hos kommissionen på hur nyanlända barn och elever ska få en likvärdig chans att lyckas som andra. Där saknas förslag som förlängd skolplikt och hur de skickligaste lärarna ska kunna lockas till utanförskapsområden.

Alla ska ha möjlighet att ta sig dit de vill.

Det är det som är socialliberalism.

En skola med hög kvalitet är det kanske viktigaste redskapet för att nå dit. Det är synd att Skolkommissionen bara ger utredningsförslag och att Skellefteå kommuns övriga partier inte har ork eller lust att ta tag i skolans grundläggande problem.

Eleverna i Skellefteås skolor är värda bättre.

Stina Engström (L)
vice ordförande i gymnasienämnden, Skellefteå kommun

Lars Åhman (L)
ledamot i för- och grundskolenämnden, Skellefteå kommun

Gun Westin (L)
ersättare i för- och grundskolenämnden, Skellefteå kommun

Läs mer om Liberal skolpolitik i Skellefteå här.