Idrott och hälsa

LIBERAL POLITIK FÖR IDROTT OCH HÄLSA

Det ska vara lätt att vara fysiskt aktiv och idrotta i Skellefteå.

Fler idrottsanläggningar ska byggas. När nya stadsdelar byggs är det viktigt att en idrottsnorm införs. Förutsättningarna ska vara goda för både bredd- och spontanidrott utifrån varje individs förmåga.

Privata initiativ ska uppmuntras. Många företag och föreningar är beredda att bidra till utbyggnad och drift av anläggningar. Det ska välkomnas.

Det ideella engagemanget inom idrotten berikar staden och medverkar till att erbjuda meningsfulla aktiviteter. Föreningarna ska uppmuntras att skaffa intäkter genom att driva näringsverksamheter i de kommunala anläggningarna. Kommunen ska inte konkurrera med privata verksamheter som gym och kaféer.

Förutsättningarna för att utöva idrott ska vara jämlikt. Traditionellt har manligt idrottande premierats och fått större offentligt stöd, men vilket kön majoriteten av idrottsutövare har inom en viss idrott ska inte påverka det offentliga anslaget. Statistik för utnyttjandet av idrottsanläggningar ska fortsatt redovisas nedbrutet på kön.

Våld och hot i samband med idrott är oacceptabelt. Alla måste kunna utöva eller gå på idrott utan att känna otrygghet. Arbetet mot idrottsrelaterat våld, brottslighet och otrygghet i samband med evenemang måste ha fortsatt hög prioritet och bedrivas i nära samverkan med föreningar, kommunens fältassistentverksamhet och polisen.

Elitidrotten måste i hög grad finansiera sin egen verksamhet. De aktörer inom elitidrotten som kräver utbyggnad av befintliga och nya arenor för egna intressen ska bidra till finansieringen för dessa investeringar.

Det ska vara roligt att idrotta. För barn är det extra viktigt för att intresset ska hänga kvar när de blir vuxna. Inom tävlingsidrotten finns det alltid vinnare och förlorare, men för barn och unga är det angeläget att tävlingsmomentet inte blir det huvudsakliga fokuset.

Ladda hem som PDF

Liberalerna vill:

Liberalernas lagda förslag

Alliansens budgetförslag 2023, Utbildning – byggande – trygghet

Valmanifest 2022

Valprogram 2022

Valprogram 2022 – lättläst

Verksamhetsplan 2022

Skrivelse av Christina Soldan (L) om information kring kräftpesten, 2022-06-21

Interpellation av Christina Soldan (L) till kommunstyrelsens ordförande om skateboardparken Giraffen, 2022-03-28

Svar – Interpellation av Christina Soldan (L) till kommunstyrelsens ordförande om skateboardparken Giraffen, 2022-04-08

Enkel fråga av Christina Soldan (L) till ordföranden för samhällsbyggnadsnämnden om att reparera cykel- och gångvägarna runt Anderstorpsgymnasiet, 2022-01-29

Svar – Enkel fråga av Christina Soldan (L) till ordföranden för samhällsbyggnadsnämnden om att reparera cykel- och gångvägarna runt Anderstorpsgymnasiet, 2022-02-07

2021

Motion av Christina Soldan (L) och Roland Löfmark (L) – Fritidsbanken, 2021-11-30 (besvarad)

Motion av Christina Soldan (L) och Roland Löfmark – Vandringsleden, 2021-11-30 (avslag)

Motion av Christina Soldan (L) och Roland Löfmark (L) – Utkikstorn på Vitberget, 2021-11-30 (besvarad)

Enkel fråga av Christina Soldan (L) till Tomas Teglund (S), ordförande för nämnden för support och lokaler, om cykel- och gångvägarna runt Anderstorpsgymnasiet, 2021-09-20

Svar – Enkel fråga till Tomas Teglund (S), ordförande för nämnden för support och lokaler, om cykel- och gångvägarna runt Anderstorpsgymnasiet, 2021-09-20

Motion av Shervin Ahmadzadeh (L) – Utmärkelse för bästa volontärinsats, 2021-02-19 (avslag)

2020

Motion av Stina Engström (L) om att säkerställa att våra barn och ungdomar vistas in en trygg och säker miljö på sin fritid, 2020-11-09 (avslag)

2019

Motion av Christina Soldan (L) – Föreningsstöd till föreningar som arbetar med integration, 2019-11-06 (stordelen bifall, avslag på en punkt)

Svar på Enkel fråga av Shervin Ahmadzadeh (L) till socialnämndens ordförande, Iosif Karambotis om stödet till etniska föreningar i kommunen, 2019-10-20

Motion av Stina Engström (L), Anette Lindgren (M), Gabriella Rymark (C) och Charlotta Enqvist (KD) – Enskilda duschplatser i Lejonströmsskolans idrottshall, 2019-02-06 (bifall)

2018

Motion av Christina Soldan (L) – Möjliggör gungande med rullstol!, 2018-12-06 (bifall)

Enkel fråga av Lars Åhman (L) till ordföranden för nämnden för support och lokaler om säker cykelparkering vid Anderstorpsgymnasiet, 2018-05-30

Motion av Lars Åhman (L) om att underlätta vintercykling, 2017-11-20

Liberala vallöften 2022

• Det ska vara lätt att vara fysiskt aktiv och idrotta i Skellefteå.
  • Fler idrottsanläggningar ska byggas.
  • Privata initiativ ska uppmuntras.
  • Föreningarna ska uppmuntras att skaffa intäkter genom att driva näringsverksamheter i de kommunala anläggningarna.
  • Kommunen ska inte konkurrera med privata verksamheter som gym och kaféer.
  • Det ska vara lätt att boka tider i idrottshallar. Bokningssystemet ska reformeras för att underlätta för föreningar och privatpersoner att göra det.
  • Förutsättningarna för att utöva idrott ska vara jämlikt.
  • Arbetet mot idrottsrelaterat våld, brottslighet och otrygghet i samband med evenemang måste ha fortsatt hög prioritet och bedrivas i nära samverkan med föreningar, kommunens fältassistentverksamhet och polisen.
  • Elitidrotten måste i hög grad finansiera sin egen verksamhet.
  • Det ska vara roligt att idrotta. Inom tävlingsidrotten finns det alltid vinnare och förlorare, men för barn och unga är det angeläget att tävlingsmomentet inte blir det huvudsakliga fokuset.

Liberala vallöften 2018

Liberala vallöften 2014