Christina Soldan, gruppledare Liberalerna Skellefteå

LIBERAL KULTURPOLITIK

Den konstnärliga friheten är en grundbult för stadens kulturpolitik.

Ökade resurser till kulturverksamheter i kommunen.

En fri konst och kultur är grundläggande för individens och samhällets frihet. Liberal kulturpolitik syftar till att människor ska få tänka själva – inte att de ska tänka ”rätt”.

Barn ska kunna möta kulturen på många olika sätt, både genom att utöva kultur och genom att uppleva den. Därför är stadens kulturskolor viktiga.

Biblioteken är ryggraden i bildningssamhället. Utvecklingen av stadsbiblioteket ska fortsätta. När staden växer behövs fler bibliotek och de befintliga kan behöva expandera. Biblioteken ska vara öppna när skellefteborna har tid att besöka dem. De ska samarbeta för att utöka sina samlade öppettider. Det digitala utbudet ska utökas. Alla Skellefteås biblioteks bestånd ska finnas tillgängliga i digital form. Bibliotek ska vara trygga för alla – biblioteksfrid ska råda. Bibliotekens utbud ska aldrig censureras eller inskränkas av ideologiska, politiska eller religiösa skäl.

Den konstnärliga friheten är en grundbult för stadens kulturpolitik. Stödet till det fria kulturlivet ska vara transparent och bidragsgivningen rättvis. Principen om armlängds avstånd från politiken ska vara styrande. Stödet ska premiera konstnärlig kvalitet och mångfald i det kulturella uttrycket.

Skellefteås uteliv lockar fler och fler människor. Därför är det viktigt att det finns tillräckligt med lokaler som krävs för ett mångsidigt utbud med scener för musik och föreställningar.

Människors rätt till tillgång till information, och att fritt uttrycka sina åsikter, får inte inskränkas. Skellefteå kommun ska öppna för att bli en internationell fristad för förföljda författare och kulturskapare.

Ladda hem som PDF

Liberalerna vill:

(klicka på länkarna under respektive år om du vill läsa handlingen)

Liberalernas lagda förslag

Alliansens budget 2024-2033, En trygg samhällsutveckling –
kompetensförsörjning och bostadsbyggande

Alliansens budgetförslag 2023, Utbildning – byggande – trygghet

Valmanifest 2022

Valprogram 2022

Valprogram 2022 – lättläst

Verksamhetsplan 2022

Alliansens budgetförslag 2022 – Hållbar tillväxt

Verksamhetsplan 2021

Enkel fråga av Christina Soldan (L) till Daniel Sjögren (S), ordförande för kulturnämnden om kulturskolan lever upp till dagens efterfråga utifrån barnens och ungas intressen, 2021-09-20

Svar – Enkel fråga till Daniel Sjögren (S), ordförande för kulturnämnden om kulturskolan lever upp till dagens efterfråga utifrån barnens och ungas intressen, 2021-09-20

Enkel fråga av Christina Soldan (L) till Lorentz Burman (S), kommunstyrelsens ordförande om behandlingen av ärendet namninsamlingen Bevara Brunnsteatern om stöd Skellefteås fria kulturliv, 2021-09-20

Svar – Enkel fråga till Lorentz Burman (S), kommunstyrelsens ordförande om behandlingen av ärendet namninsamlingen Bevara Brunnsteatern om stöd Skellefteås fria kulturliv, 2021-09-20

Enkel fråga av Christina Soldan till Tomas Teglund (S), ordförande för nämnden för support och lokaler, tillgängligheten på SARA kulturhuset, 2021-09-20

Svar – Enkel fråga till Tomas Teglund (S), ordförande för nämnden för support och lokaler, tillgängligheten på SARA kulturhuset, 2021-09-20

Motion av Shervin Ahmadzadeh (L), Stina Engström (L) och Kerstin Olofsson (L) – Justera ramverket för Skellefteå Kulturhus AB gällande repetitionstid för Västerbottensteatern mm, 2021-04-26 (avslag)

Interpellation av Shervin Ahmadzadeh (L) till kommunstyrelsens ordförande om Sara kulturhus är de kulturella gräsrötterna plats, 2021-02-23

Svar – Interpellation till kommunstyrelsens ordförande om Sara kulturhus är de kulturella gräsrötterna plats, 2021-02-23

Alliansens budgetförslag för 2021 – Trygg växtkraft

Verksamhetsplan 2020

Alliansens budgetförslag 2020 – En tillväxtkommun som håller ihop

Verksamhetsplan 2019-2022

Verksamhetsplan 2019

Svar på Enkel fråga av Christina Soldan (L) till Felicia Lundmark (S), ordförande i gymnasienämnden, angående arrangemanget med skolavslutning på torget, 2019-10-23

Svar på Enkel fråga av Shervin Ahmadzadeh (L) till socialnämndens ordförande, Iosif Karambotis om stödet till etniska föreningar i kommunen, 2019-10-20

Enkel fråga av Shervin Ahmadzadeh (L) till kulturnämndens ordförande om vad beror detta enorma ras på elever som deltar i musik eller kulturskola, 2019-09-19

Svar – Enkel fråga av Shervin Ahmadzadeh (L) till kulturnämndens ordförande om vad beror detta enorma ras på elever som deltar i musik eller kulturskola, 2019-09-24

Enkel fråga av Christina Soldan (L) till Lorents Burman (S) angående offentlighetsprincipen inom Skellefteå kommun, 2019-09-20

Motion av Christina Soldan (L), Andreas Löwenhöök (M), Carina Sundbom (C) och Charlotta Enqvist (KD) – Utvärdering av kulturskolan, 2019-02-13 (bifall)

Alliansens budgetförslag 2019 – Kraftsamling för framtiden

Valmanifest 2018

Valplan 2018

Valtidning 2018

Interpellation av Christina Soldan (L) till Emilia Hallin (S), kulturnämndens ordförande – Instrumentundervisning – en klassfråga?, 2018-12-06

Svar på interpellation av Christina Soldan (L) till Emilia Hallin (S), kulturnämndens ordförande – Instrumentundervisning – en klassfråga, 2018-12-06

Svar på Interpellation av Stina Engström (L) till Emilia Hallin (S), kulturnämndens ordförande om kulturskolan, 2018-11-20

En självklarhet med kulturskola på skoltid – av Andreas Westerberg (L), Lars Åhman (L) och Gun Westin (L), 2018-01-31

Liberalernas budgetförslag 2018, Rättvisa – mod –
ambition

Verksamhetsplan 2017

Möjliggör kulturyttringar inom ramtiden – av Lars Åhman (L), 2017-12-13

Vallöften 2014-2018

Liberala vallöften 2022

• Ökade resurser till kulturverksamheter i kommunen.
  • En fri konst och kultur är grundläggande för individens och samhällets frihet.
  • Barn ska kunna möta kulturen på många olika sätt, både genom att utöva kultur och genom att uppleva den. Därför är kommunens kulturskola viktig.
  • Biblioteken är ryggraden i bildningssamhället. Utvecklingen av stadsbiblioteket ska fortsätta.
  • Biblioteken ska vara öppna när skellefteborna har tid att besöka dem. De ska samarbeta för att utöka sina samlade öppettider. Det digitala utbudet ska utökas.
  • Alla Skellefteås biblioteks bestånd ska finnas tillgängliga i digital form.
  • Bibliotek ska vara trygga för alla – biblioteksfrid ska råda.
  • Bibliotekens utbud ska aldrig censureras eller inskränkas av ideologiska, politiska eller religiösa skäl.
  • Den konstnärliga friheten är en grundbult för stadens kulturpolitik. Stödet till det fria kulturlivet ska vara transparent och bidragsgivningen rättvis.
  • Vid Skellefteås eget byggande ska en-procentsregeln tillämpas. Särskilda medel ska avsättas för offentlig konst i kommunens delar som saknar sådan.
  • Det ska finns tillräckligt med lokaler som krävs för ett mångsidigt utbud med scener för musik och föreställningar.
  • Utveckla en matkultur i Skellefteå genom att ge goda förutsättningar till näringen.
  • Skellefteå kommun ska öppna för att bli en internationell fristad för förföljda författare och kulturskapare.

Liberala vallöften 2018

• Kulturskolepeng som följer med eleven till de olika kulturskoleverksamheterna.
  • Ökade resurser till kulturverksamheter i kommunen.
  • Kulturhuset ska invigas under mandatperioden.

Liberala vallöften 2014

• Kulturskolan ska byggas ut och omfatta alla kulturuttryck och alla barn och ungdomar upp till 21 år.
  • Nytt kulturhus och resecentrum.