Liberal politik för årsrika

LIBERAL ÄLDREPOLITIK

Det är när vi är äldre som vi är mest individuella

Alla har rätt till en värdig ålderdom. I Skellefteå ökar antalet personer över 80 år. Det ställer växande krav på vård- och omsorgen. Kommunen ska visa äldre som behöver hjälp respekt för deras behov, livsval och intressen. Äldre som behöver boende eller hemtjänst ska ha stor valfrihet.

Gemensamt journalsystem för regionen och äldreomsorgen i kommunen. Avancerad hemsjukvård ställer högre krav på dokumentation vilket gör att ett gemensamt journalsystem skulle underlätta arbetet.

Måltiden är en glädjestund på dagen. Samtidigt är undernäring bland äldre ett stort folkhälsoproblem. Inom hemtjänsten – liksom på vård- och omsorgsboenden – ska stor vikt läggas vid såväl maten som måltiden.

För att hemtjänsten ska fungera väl krävs det att det finns kompetent personal som vill stanna kvar och utvecklas inom yrket och erbjuds attraktiva anställningsformer. Särskild hemtjänstutbildning ska införas. Äldre har även boendestödjare. Även dessa ska ha adekvat utbildning.

Automatisk rätt till plats i särskilt boende om hemtjänstinsatserna inklusive resekostnader blir dyrare än en plats i särskilt boende. Du har självklart rätt att tacka nej till det erbjudandet ifall du vill fortsätta bo hemma.

Hos äldre kan minnen av krig, flykt och andra umbäranden komma tillbaka. Det är angeläget att personal inom äldreomsorgen har kunskaper om posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) och önskvärt att hjälp finns även på det egna språket för dem som har ett annat modersmål än svenska.

En fast omsorgskontakt i hemtjänsten är viktigt både för dem som får hemtjänst och för att öka attraktiviteten och kompetensen i yrket.

Välfärdsteknik kan vara ett viktigt komplement i vården och omsorgen av äldre. Dessutom behövs personal både i hemtjänsten och på äldreboenden som kan stödja äldres IT-användning. Digitalisering och ny teknik till hjälp för Dig i Ditt hem.

Det ökade antalet äldre innebär behov av fler senior- och äldreboenden. Alla ska ha möjlighet till ett tryggt och anpassat boende när de så önskar och behöver. Framtidens senior- och äldreboenden ska så långt möjligt integreras i levande samhällsmiljöer där de blandas med vanliga bostäder, studentbostäder, förskolor och tillgång till servicetjänster. Minst ett nytt äldreboenden (60 lägenheter) ska byggas under kommande fyra år. Fler trygghetslägenheter för äldre. Stimulera byggande av trygghetsboenden genom styrda anbudsförfaranden när nya tomter släpps. Förbättrat samarbete mellan kommunen och regionen – ja till mellanvårdsboende och hospice.

Automatisk rätt till plats i särskilt boende om hemtjänstinsatserna inklusive resekostnader blir dyrare än en plats i särskilt boende. Årsrika ska självklart ha rätt att tacka nej till det erbjudandet ifall de vill fortsätta bo hemma.

Skellefteå kommun får allt större grupper individer som vågar vara öppna med sin sexuella läggning. Detta medför större krav på vården. Erbjud HBTQI-seniorer en egen avdelning med utbildad personal när det planeras ett nytt vård- och omsorgboende.

Demensvården ska förbättras. Personal inom äldreomsorgen ska få fortbildning inom området. Kommun och region ska samarbeta bättre och anhöriga få ett utökat stöd. Yngre dementa är en bortglömd grupp som ska uppmärksammas mer.

Bättre stöd till människor som frivilligt vill vårda sina anhöriga.

I väntan på en lagändring som ger kommunerna rätt att anställa läkare bör försöksverksamhet påbörjas. Med kommunanställda läkare skulle sårbarheten i vården minska och omsorgen bli bättre.

Ofrivillig ensamhet bland äldre är ett stort problem. Det ska finnas mötesplatser i alla delar av kommunen. Civilsamhället har en avgörande roll för att bryta social isolering och kan bidra med såväl mötesverksamhet som hembesök. Den verksamheten ska uppmuntras.

Ladda hem som PDF

Liberalerna vill:

(klicka på länkarna under respektive år om du vill läsa handlingen)

Liberalernas lagda förslag

Alliansens budget 2024-2033, En trygg samhällsutveckling –
kompetensförsörjning och bostadsbyggande

Motion av Christina Soldan (L), Jens Wennberg (L) m fl – Erbjud studenter på Vård och omsorgsprogrammet anställning, 2023-11-27

Alliansens budgetförslag 2023, Utbildning – byggande – trygghet

Valmanifest 2022

Valprogram 2022

Valprogram 2022 – lättläst

Verksamhetsplan 2022

Interpellation av Stina Engström (L) till socialnämndens ordförande om utvärdering varför personal inom hemtjänsten väljer att sluta, 2022-03-22

Svar – Interpellation av Stina Engström (L) till socialnämndens ordförande om utvärdering varför personal inom hemtjänsten väljer att sluta, 2022-04-10

Alliansens budgetförslag 2022 – Hållbar tillväxt

Verksamhetsplan 2021

Motion av Stina Engström (L) – Hjärtstartare till kommunens boenden, 2021-12-05

Interpellation av Stina Engström (L) till socialnämndens ordförande om hjärtstartare på SÄBO för äldre eller i SÄBO för vuxna, 2021-10-10

Svar – Interpellation till socialnämndens ordförande om hjärtstartare på SÄBO för äldre eller i SÄBO för vuxna, 2021-10-10

Motion av Christina Soldan (L), Kerstin Olofsson (L), Stina Engström (L) och Shervin Ahmadzadeh (L9 – Planera en egen avdelning för HBTQI- personer, 2021-09-19

Motion av Christina Soldan (L), Kerstin Olofsson (L) och Stina Engström (L) – Utred möjligheterna för vaccinationskrav för anställda inom vård och omsorg, 2021-09-19

Motion av Christina Soldan (L) och Kerstin Olofsson (L) – Begär registerutdrag inom vård, omsorg och LSS för +18 år, 2021-03-03 (avslag)

Alliansens budgetförslag för 2021 – Trygg växtkraft

Verksamhetsplan 2020

Svar på Interpellation av Stina Engström (L) om varför beslutet att förtroendevalda ska få tillgång till kommunens webb Insidan inte är verkställt, 2020-10-23

Motion av Stina Engström (L) om att kameraövervakning inte får ersätta fysisk närvaro vid vak i livets slutskede, 2020-03-15 (besvarad)

Motion av Shervin Ahmadzadeh (L) – App för ökad trygghet, 2019-12-19 (delvis besvarad)

Alliansens budgetförslag 2020 – En tillväxtkommun som håller ihop

Verksamhetsplan 2019-2022

Verksamhetsplan 2019

Enkel fråga av Christina Soldan (L) till Maria Marklund (S), ordförande i Personalnämnden, angående tystnadskulturen i Skellefteå kommun, 2019-12-10

Svar på enkel fråga av Christina Soldan (L) till Maria Marklund (S), ordförande i Personalnämnden, angående tystnadskulturen i Skellefteå kommun, 2019-12-10

Enkel fråga av Christina Soldan (L) till Sara Keisu (S), ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden, angående VMA i Skellefteå kommun, 2019-12-10

Svar på enkel fråga av Christina Soldan (L) till Sara Keisu (S), ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden, angående VMA i Skellefteå kommun, 2019-12-10

Enkel fråga av Christina Soldan (L) till Iosif Karambotis (S) angående färdtjänsten inom Skellefteå kommun, 2019-09-19

Svar på enkel fråga av Christina Soldan (L) till Iosif Karambotis (S) angående färdtjänsten inom Skellefteå kommun, 2019-09-19

Alliansens budgetförslag 2019 – Kraftsamling för framtiden

Valmanifest 2018

Valplan 2018

Valtidning 2018

Enkel fråga av Jens Wennberg (L) till socialnämndens ordförande om rutin kring hur klienter på särskilt boende stöttas vid behov av lasarettsvård och transport dit, 2018-08-20

Motion av Lars Åhman (L) – Minska den ofrivilliga ensamheten bland äldre!, 2018-08-02 (punkt 1 besvarad, punkt 2, 4, 6 avslag, punkt 5 ska utredas av Socialnämnden)

Motion av Andreas Westerberg (L), Andreas Löwenhöök (M), Carina Sundbom (C) och Charlotta Enqvist (KD) om att stimulera byggandet av trygghetslägenheter, 2018-06-12 (avslag)

Enkel fråga av Jens Wennberg (L) till tekniska nämndens ordförande om boende har fått uppmaningen att ändra dagvattenavrinningen, 2018-05-08

Enkel fråga av Jens Wennberg (L) till socialnämndens ordförande om vad har socialkontoret för policy när det gäller att hyra lägenheter, 2018-02-05

Svar – Enkel fråga av Jens Wennberg (L) till socialnämndens ordförande om vad har socialkontoret för policy när det gäller att hyra lägenheter, 2018-02-13

Motion av Andreas Westerberg (L) om att förkorta väntetiden från beslut till verkställighet till särskilt boende inom äldreomsorgen, 2018-01-16 (avslag)

Svar – Interpellation av Andreas Westerberg (L) angående åtgärder för att säkra god levnadsnivå i Skellefteå, 2018-01-10

Liberalernas budgetförslag 2018, Rättvisa – mod –
ambition

Verksamhetsplan 2017

Interpellation av Andreas Westerberg (L) till socialnämndens ordförande angående tiden mellan beslut och plats i särskilt boende inom äldreomsorgen, 2017-12-12

Motion av Andreas Westerberg (L), Stina Engström (L), Håkan Lindh (L), Jens Wennberg (L) och Lars Åhman (L) om att underlätta för anhöriga till äldre att frivilligt vårda, 2017-09-29 (avslag på den del som handlar om att bli medlem i ett nätverk ”Arbetsgivare för anhöriga” och besvarad i övrigt)

Motion av Birgitta Burström (L) om att vid nybyggnad av äldreboenden planera för att våningarna får olika inriktningar och funktioner, 2017-09-11 (besvarad)

Fler äldreboendeplatser i Skellefteå, 2017-11-01

Motion av Stina Engström (L) och Olof Hasslow (L) om att utreda behovet av ett hospice i Skellefteå, 2017-05-30 (bifall)

Vallöften 2014-2018

Bra mat och matmiljö i hemtjänst och särskilda boenden. Rapport augusti 2014

Liberala vallöften 2022

• Alla har rätt till en värdig ålderdom. Äldre som behöver boende eller hemtjänst ska ha stor valfrihet.
  • Gemensamt journalsystem för regionen och äldreomsorgen i kommunen.
  • Inom hemtjänsten – liksom på vård- och omsorgsboenden – ska stor vikt läggas vid såväl maten som måltiden.
  • För att hemtjänsten ska fungera väl krävs det att det finns kompetent personal som vill stanna kvar och utvecklas inom yrket och erbjuds attraktiva anställningsformer.
  • Särskild hemtjänstutbildning ska införas.
  • Äldre har även boendestödjare. Även dessa ska ha adekvat utbildning.
  • Valfrihet inom hemtjänsten – vi tillåter privata utförare, du väljer vem som hjälper dig.
  • Automatisk rätt till plats i särskilt boende om hemtjänstinsatserna inklusive resekostnader blir dyrare än en plats i särskilt boende.
  • Personal inom äldreomsorgen ska utbildas inom posttraumatiskt stressyndrom (PTSD).
  • Hjälp finns även på det egna språket för dem som har ett annat modersmål än svenska.
  • En fast omsorgskontakt i hemtjänsten är viktigt.
  • Välfärdsteknik kan vara ett viktigt komplement i vården och omsorgen av äldre.
  • Alla ska ha möjlighet till ett tryggt och anpassat boende när de så önskar och behöver.
  • Framtidens senior- och äldreboenden ska så långt möjligt integreras i levande samhällsmiljöer där de blandas med vanliga bostäder, studentbostäder, förskolor och tillgång till servicetjänster.
  • Minst ett nytt äldreboenden (60 lägenheter) ska byggas under kommande fyra år. Fler trygghetslägenheter för äldre.
  • Stimulera byggande av trygghetsboenden genom styrda anbudsförfaranden när nya tomter släpps.
  • Förbättrat samarbete mellan kommunen och regionen – ja till mellanvårdsboende och hospice.
  • Erbjud HBTQI-seniorer en egen avdelning med utbildad personal när det planeras ett nytt vård- och omsorgboende.
  • Demensvården ska förbättras.
  • Skellefteå kommuns äldreomsorg och socialtjänst ska samarbeta med äldrepsykiatrin i Region Västerbotten för att ge hjälp till äldre med psykisk ohälsa.
  • Bättre stöd till människor som frivilligt vill vårda sina anhöriga.
  • I väntan på en lagändring som ger kommunerna rätt att anställa läkare bör försöksverksamhet påbörjas.
  • Ofrivillig ensamhet bland äldre är ett stort problem. Det ska finnas mötesplatser i alla delar av kommunen.

Liberala vallöften 2018

• Minska ofrivillig ensamhet och öka social samvaro kring måltiden för
    äldre.
  • Minst två nya äldreboenden (120 lägenheter) ska byggas under kommande
    fyra år.
  • Fler trygghetslägenheter för äldre. Stimulera byggande av
    trygghetsboenden genom styrda anbudsförfaranden när nya tomter släpps.
  • Förbättrat samarbete mellan kommunen och landstinget – ja till
    mellanvårdsboende och hospice.
  • Bättre stöd till människor som vill frivilligt vårda sina anhöriga.
  • Förbättra omsorgen för dementa och kunskapen kring demens.
  • Valfrihet inom hemtjänsten – vi tillåter privata utförare, du väljer vem som
    hjälper dig.
  • Automatisk rätt till plats i särskilt boende om hemtjänstinsatserna inklusive
    tacka nej till det erbjudandet ifall du vill fortsätta bo hemma.
  • Digitalisering och ny teknik till hjälp för dig i ditt hem.