Margareta Carlbäck

LIBERAL MILJÖ- OCH KLIMATPOLITIK

Kampen för klimatet är vår tids ödesfråga.

Kampen för klimatet är vår tids ödesfråga. Skellefteå ska senast år 2040 vara klimatneutralt. All marktrafik i innerstaden ska gå på el 2030. Kommunens förvaltningar ska vara fossilfria till år 2030. Allt tillsynsarbete ska utgå från principen att den som orsakar utsläpp ska betala för den skada de åsamkar. Det innebär också att fram till dess att Skellefteå har uppnått fossilfrihet ska kommunen klimatkompensera för sina fossila utsläpp på ett långsiktigt hållbart sätt.

För en hållbar utveckling kommer det att krävas omställningar. Det kräver i sin tur ny teknik, ekonomiska styrmedel och en effektivare hushållning av naturresurser. Frisk luft, rent vatten och en giftfri miljö är nödvändigt för god hälsa och livskvalitet. För att kommunens vatten och natur ska bevaras krävs att den biologiska mångfalden värnas och att gröna korridorer upprätthålls för kommunens ekosystem. Om klimatmålen ska kunna nås i Skellefteå måste koldioxid avskiljas vid stora förbränningsanläggningar och lagras långsiktigt. Tekniken för kolinfångning ur luften måste också utvecklas.

Med klimatförändringar blir extremväder vanligare. Genom fler träd i stadsmiljön, gröna väggar och tak samt ett bättre tillvaratagande av vatten rustas Skellefteå mot extremväder och blir dessutom vackrare.

Antalet koloni- och odlingslotter skall utökas. Kolonilotter utgör ett värdefullt inslag i stadsmiljön och bidrar också till lokalt omhändertagande av dagvatten.

En elektrifieringspakt med näringslivet och andra skall bidra till att bygga ut Skellefteås infrastruktur för elbilar – antalet laddstolpar ska utökas kraftigt.

Byggandet ska bli mer klimatsmart och arbetet med cirkulärt byggande ska vara vägledande. Bygglov ska slopas för solpaneler. Fram till dess bör alltid bygglovsansökningar beviljas. Skellefteå som fastighetsägare bör vara ett föredöme i sin förvaltning. Lägsta möjliga energiåtgång ska eftersträvas, rivningar ska undvikas och återbruk av byggmaterial uppmuntras och att renovera och behålla befintlig utrustning i till exempel kök skall vara huvudalternativ när så är möjligt.

Kommunen ska underlätta för miljösmarta val genom bland annat bättre möjlighet att källsortera och bättre förutsättningar för bilpooler.

Ladda hem som PDF

Liberalerna vill:

(klicka på länkarna under respektive år om du vill läsa handlingen)

Liberalernas lagda förslag

Alliansens budget 2024-2033, En trygg samhällsutveckling –
kompetensförsörjning och bostadsbyggande

Alliansens budgetförslag 2023, Utbildning – byggande – trygghet

Valmanifest 2022

Valprogram 2022

Valprogram 2022 – lättläst

Verksamhetsplan 2022

Skrivelse av Christina Soldan (L) om information kring kräftpesten, 2022-06-21

Svar – Interpellation av Christina Soldan till ordföranden för bygg- och miljönämnden om invasiva arter, 2022-05-30

Enkel fråga av Christina Soldan (L) till ordföranden för nämnden för support och lokaler om avloppsvattnet som rann ut i Skellefteåälven, 2022-02-02

Enkel fråga av Christina Soldan (L) till ordföranden för samhällsbyggnadsnämnden om att reparera cykel- och gångvägarna runt Anderstorpsgymnasiet, 2022-01-29

Svar – Enkel fråga av Christina Soldan (L) till ordföranden för samhällsbyggnadsnämnden om att reparera cykel- och gångvägarna runt Anderstorpsgymnasiet, 2022-02-07

Alliansens budgetförslag 2022 – Hållbar tillväxt

Verksamhetsplan 2021

Svar – Interpellation av Stina Engström (L) till ordföranden för support och lokaler solskyddsglas, 2021-12-05

Enkel fråga av Christina Soldan (L) till Tomas Teglund (S), ordförande för nämnden för support och lokaler, om cykel- och gångvägarna runt Anderstorpsgymnasiet, 2021-09-20

Svar – Enkel fråga till Tomas Teglund (S), ordförande för nämnden för support och lokaler, om cykel- och gångvägarna runt Anderstorpsgymnasiet, 2021-09-20

Motion av Christina Soldan (L) och Shervin Ahmadzadeh (L) – Utreda om pendeltågstrafik på Skelleftebanan, 2021-09-15

Alliansens budgetförslag för 2021 – Trygg växtkraft

Verksamhetsplan 2020

Motion av Shervin Ahmadzadeh (L) om utfasning av engångsartiklar i plast med mera, 2020-11-17 (besvarad)

Alliansens budgetförslag 2020 – En tillväxtkommun som håller ihop

Verksamhetsplan 2019-2022

Verksamhetsplan 2019

Interpellation av Stina Engström (L) angående granskning av detaljplan för Näsuddens industriområde (Oljehamnen) Skelleftehamn, 2019-06-01

Svar på interpellation av Stina Engström (L) angående granskning av detaljplan för Näsuddens industriområde (Oljehamnen) Skelleftehamn, 2019-06-01

Svar – Enkel fråga av Shervin Ahmadzadeh (L) till ordförande i support och lokaler om upphandling av livsmedel och mejeriprodukter sker separat, 2019-05-23

Motion av Christina Soldan (L), Carina Sundbom (C), Charlotta Enqvist (KD) och Anette Lindgren (M) – Klimatsmart stad – lätt att göra rätt, 2019-03-21 (avslag)

Alliansens budgetförslag 2019 – Kraftsamling för framtiden

Valmanifest 2018

Valplan 2018

Valtidning 2018

Svar – Interpellation av Andreas Westerberg (L) angående åtgärder för att säkra god levnadsnivå i Skellefteå, 2018-01-10

Liberalernas budgetförslag 2018, Rättvisa – mod –
ambition

Verksamhetsplan 2017

Motion av Lars Åhman (L) om att underlätta vintercykling, 2017-11-20

Säkra miljö och säkerhet längs Klockarbergsvägen – av Andreas Westerberg och Günter Larsson (L), 2017-10-18

Motion av Andreas Westerberg om införandet av flygskatt i Skellefteå, 2017-03-16

Liberala vallöften 2022

• Skellefteå ska senast år 2040 vara klimatneutralt.
  • All marktrafik i innerstaden ska gå på el 2030.
  • Kommunens förvaltningar ska vara fossilfria till år 2030.
  • Den biologiska mångfalden ska värnas.
  • Gröna korridorer upprätthålls för kommunens ekosystem.
  • Koldioxid måste avskiljas vid stora förbränningsanläggningar och lagras långsiktigt.
  • Tekniken för kolinfångning ur luften måste utvecklas.
  • Fler träd i stadsmiljön, gröna väggar och tak samt ett bättre tillvaratagande av vatten.
  • Antalet koloni- och odlingslotter skall utökas.

Liberala vallöften 2018

• Bättre mat för barn, elever och gamla. Fler små tillagningskök med egen
    budget och upphandlingsansvar, mindre stordrift.
  • Lokala utvecklingsmedel för byar och bostadsområden.
  • E4 ska flyttas ut ur stan, vi bygger Hedensbybron.
  • Norrbottniabanan ska byggas i hela sin längd.

Liberala vallöften 2014

• Ett trafiksäkert Skellefteå också för gång- och cykeltrafikanter.
  • Norrlands bästa mat för barn, elever och årsrika.